Ursprungligen postat av PresidentBahama
Tack för en mycket intressant tråd. Jag har tagit mig fram till ungefär det 170e inlägget så med risk att upprepa vad som senare sagts har jag följande frågor:
1) Tyngdpunktsförskjutning pga handbagage
T ex 737orna är ju byggda med bagageutrymme under kabinen. På senare år har ju dock flygbolagen genom sin prissättning fått folk att flytta bagaget därifrån upp till skåpen över sittplatserna. Rimligen innebär detta en viss tyngdpunktsförskjutning uppåt, vilket i sin tur borde destabilisera planen. Är denna effekt helt försumbar?
Nu är jag inte en flygingenjör men jag är en ingenjör
Flygkroppen i förhållande till vingspannet är försumbart om man tänker tyngdpunkt i vertikalled. Det spelar ingen roll om det är fulla hatthyllor. För flyg så är tyngdpunkten mer viktig när det gäller horisontalled. Alltså om tyngdpunkten kommer före eller efter vingarna. Ett baktungt flygplan är inget vidare.
Nu misstänker jag att bagaget i kabinen är mer eller mindre försumbart jämfört med vad som lastas i bagageutrymmet. Det är mycket mer än passagerarnas väskor. Jag vet dock att det görs noggranna beräkningar så ingen anledning till oro.
Edit: Här är ett bra exempel. Den storvuxna John-Olle ville sitte långt bak i planet

.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygolyckan_i_Oskarshamn_1989