2013-11-26, 23:08
Ursprungligen postat av potatisgratang
Hej, jag är flygrädd och har sett en del på air crash investigation (tyvärr) och undrar hur stor risk det är att tex någon skruv inte gängar ordentligt så höjdrodret "Viker" sig och man börjar störtdyka, och även hur stor chansen är att piloterna lyckas styra upp ett sånt spektakel och undvika krasch, och är långflygningar osäkrare än "kort" flygningar.

flög även hem från Gran Canaria för några veckor sedan som ställde några frågor...
det börja med att när vi gick på planet så såg jag en pöl utav något slag som var under den högra motorn men tänkte inte mer på det då, men sedan när vi startade och dom drog på med motorerna så var det ett surr liknande ljud från den högra motorn (kan ha varit båda men jag satt bredvid den högra) och när vi lyfte så steg vi vad jag uppfattade det som väldigt kraftigt (då jag kände mig lite yr.)
sedan strax ovanför (de "undre") molnen så kändes det som att vi tappade motorstyrka och började sjunka tillbaka mot molnen.. (vi låg fortfarande och lutade "uppåt". efter som jag upplevde det så började vi att stiga igen ganska sakta upp i de "övre" molnen där vi också låg och flög, men sedan så slutade motorn att låts konstigt och vi flög igen förseningen (vi fått pga att några aldrig dök upp till bordningen. )
planet jag flög med var en Boeing 737 800 från sas.

så mina frågor är: är det normalt att det är en "pöl" under motorn, och är det någon fara?

är det olika för olika piloter hur mycket man lutar planet uppåt i starten eller händer det att man bara råkar dra lite för mycket i "ratten"?

är det samma med olika piloter hur snabbt man stiger upp till "flyghöjden"?

är det vanligt att motorerna låter lite annorlunda beroende på hur mycket "fart" man har?

Mvh potaisgratang

Normala är 3 grader vid start, det är inte med "ratten" man styr hur stor vinkeln blir utan med klaffar på vingarna och varvtalet på motorerna.