2014-08-25, 01:28
Taxikritik
Ursprungligen postat av anonl33tanon
De gånger jag beställt taxi har jag krävt att chauffören måste prata ordentlig svenska. När de frågar säger jag bara att vi har haft problem med språkförbistring tidigare och det blir smidigast så. Givetvis påpekar jag att etnicitet inte spelar roll bara de kan språket.

Två gånger (av kanske över hundra) har jag fått chaufförer som inte kunnat göra sig förstådda och då är det bara att skicka iväg dem och ringa igen.

Numera har vi dock eget folk som kör eftersom taxi numera är lika pålitligt som tågtrafiken.
Intressant. Det skulle vara synnerligen lyssningsvärt/sevärt att höra/se den aktuella beställningen ut till förarna/föraren i fråga. Hur sållas de som inte kan prata ordentlig svenska bort? Formuleras köruppdraget ut till förarna i bilarna på så sätt, är din uppfattning, att det står att de "måste kunna prata ordentlig svenska" för att kunna få säga ja till uppdraget?

Kan du beskriva proceduren i kontakten med taxibolaget i fråga när du skickat iväg de två förarna som inte kunnat göra sig förstådda och ber om en ny bil? Hur ser det ekonomiska ut där? Kräver du att bolaget ska stå för kostnaden för den första (som inte kunde bli av) och sedan att du betalar den resan som därefter blir av?