Ursprungligen postat av Hefaiston
Gränserna dras baserat på nationsgränser, så det är svårt att undvika. Däremot kan jag nästan garantera att det finns delegerade områden, t.ex. så går delar av Köpenhamns TMA in i Sveriges luftrum och det skulle jag tro är kontrollerat av Danska flygledare ifrån Köpenhamn, även om det är ovanför Sveriges luft.
Det kallas delegerad luft och är ganska vanligt, det görs också mellan olika ATC-enheter i samma land, t.ex. kontrolleras trafik på hög höjd över Nederländerna Belgien och västra Tyskland av ett center i Maastricht, som i sin tur drivs av Eurocontrol. Sverige har en bit luftrum i Östersjön där man kontrollerar finsk delegerad luft, Irland och UK kontrollerar östra delen av atlanten (med flygledare baserade i Skottland) etc etc.
Med andra ord är gränserna rätt fasta pga landsgränser, men flygledarnas ansvarsfördelning behöver inte följa dessa.
Annars är ett klassiskt exempel Belgien, ett land som är extremt ltiet men har en av Europas större flygplatser, vilket ger ett väldigt komplext luftrum. Det absoluta klassexemplet däremot är Hong Kong som trots att det numera är en del av övriga Kina har kvar luftrumsfördelningen ifrån kolonitiden. Man är helt inklämda av Kina med extremt lite utrymme. Dessutom jobbar hong kong i fot, men Kina i meter, så innan du korsar gränsen måste piloterna byta enheter, allt på grund av politik.
Låter ju som att man generellt sett har hittat en ganska vettig lösning på det hela.
Tänkte annars ett flyg västerut som startar på någon 04-bana på CPH, flyger in och vänder i svenskkontrollerad luft och sedan hamnar i dansk luft igen efter någon minut. Verkar vara ett bra sätt att göra saker svårare än nödvändigt.