Gösta Ohlsson kommer från och med den 1 oktober 2014 att axla rollen som Taxi Kurir i Sveriges VD. Redan tidigare har han varit VD för TaxiKurir Sverige, det bolag inom TaxiKurirkoncernen där alla franchiseföretag ingår, men från och med 1 oktober renodlas arbetet och Gösta Ohlsson kommer att arbeta mer proaktivt med TaxiKurirs franchiseföretag.
Ett sådant där meddelande som också - av texten, infon att döma - försöker skönmåla och ställa företaget TK i bättre dager än vad detsamma förtjänar. I informationen under artikeln återger man:
Spoiler:
TaxiKurir är Sveriges största, rikstäckande taxiorganisation. Vi finns representerade med varumärket TaxiKurir i mer än 40 av Sveriges största städer. Vi är även etablerade i Norge, i Danmark och i Lettland.
TaxiKurir har de senaste femton åren varit AAA-klassat enligt Soliditet. TaxiKurir har också högsta kreditvärdighet (5) enligt UC Risk.
Det som TK vill förmedla om sig själva i spoilern förefaller delvis något besynnerligt och på sätt och vis nästan löjeväckande när man samtidigt vet hur mycket problem bolaget skapat och skapar för resenärerna i Sverige under senare år (se bara den senaste nyheten jag länkade 28 september). Det jag fetat i spoilertexten, som TK vill fjädra med, säger egentligen ingenting så länge man inte förmår hantera service och köruppdrag på ett bättre sätt än vad som i dag sker.
Bättre vore om TK tog tag ordentligt i den kritik som finns mot den misskötsel, den bristande service som pågått under en mer eller mindre längre tid och idag alltså genomsyrar delar av bolaget. Där bör nog Gösta Ohlsson se till att förändra ett och annat.
Förutom att givetvis anställa (mer) kompetent och seriöst folk hos bolaget, ha bättre koll på vilka som får ikläda sig TK-kläder med en ratt till förfogande - så är mitt tips till Ohlsson bland annat:
Är det inte dags att sända lite fler avskedshälsningar och helt enkelt friställa alla de olämpliga (stollar till) förare TK har: som inte över huvud taget bör vara ute i trafiken av uppenbara skäl (hur många anmälningar och rapporter från hur många olika personer/kunder behöver ni?); agera på riktigt gällande de förare som fått kundsynpunkter inkomna??
Det talas i gällande avtal till exempel om begrepp som "får visa sin lämplighet" etcetera. Vad betyder det i praktiken?
Hur många av era taxiförare (TFL-nr) - på ett ungefär - spärras verkligen för betalning av transporter (av till exempel de som får förnyad genomgång i regelverk och lämpligt förhållningssätt etcetera - och som ska uppnå godkänt resultat senast 30 dagar från det att kundsynpunkten förmedlats till leverantören/TK - och som alltså inte gör det)? Hur många TK-chaufförer avstängs? Siffra?
Spoiler:
Självfallet kommer aldrig ett svar lämnas ut angående detta.
(Och vem hos TK - eller för TK - skriver egentligen sådana här pressmeddelanden? Varför sammanskriver man företaget som man gör i det att man skriver TaxiKurir och TaxiKurirkoncernen i löptexten?)
Det ser förvisso naturligt ut med Gösta Ohlsson som vd (med tanke på vad han idag redan gör, som återges) - men/och:
Vad finns att berätta om den i Sigtuna boende 1956-födde Gösta, av betydelse för hans roll som vd för Taxi Kurir i Sverige?
Hur kommer han förvalta detta?
Har Taxi Kurir-koncernen ett bättre eller sämre rykte i Sverige om, låt oss säga, 5 år?