Ursprungligen postat av Mittpunkt
Tydligen är det inte bullshit eftersom Thomas Cook skrivet det på deras skandinaviska site, om du läste:
http://www.thomascookairlines.se/sv/Om-oss/flygflotta/Airbus-330-200
Om då radarn varnar vid klarluftsturbulens och planet kan flyga runt det så måste det vara möjligt, inte sant?
När jag flög som sagt Tromsö-Oslo med SAS så blev det ganska kraftig turbulens nedanför Trondheim och då lämnade han sin höjd och plötsligt var turbulensen borta.
Flög också Antalya-Oslo nu i höst och det var turbulens från Antalya upp till södra Polen, då varnade han också att vi kommer flyga mot motvind. Men gud så fint det gick från Polen sedan. Du kunde bygga ett korthus på ditt stolsbord, så lugn flygning var det.
Men problemet är att det där är enda sidan som det står på, och det finns ingen som helst beskrivning av hur systemet faktiskt fungerar. Det är heller ingen av dom piloter som finns här som än har sagt sig känna till ett sånt system, tvärtom. Om det är den enda källan mot (än så länge) flashbacks pilotkår, så litar jag på den senare.
Du vet heller väldigt lite om dina anekdoter vad gäller ren fakta. Du beskrev innan att det var under inflygningen till Oslo det var turbulent, men vad var väderförhållandena? Det är också inte orimligt att man visste att turbulensen dog ut på lägre höjd för man redan gjort en inflygning till Oslo den dagen. Det betyder inte att det var någon form av tekniskt system inblandat.
Att man varnar för motvind behöver inte heller betyda turbulens, och du vet återigen inte om man undvek turbulens pga tur eller att man med hjälp av tekniska system såg den och manövrerade runt den.