2014-12-18, 21:34
Beaumont
Ursprungligen postat av ksv
I praktiken kommer man vid en kortare bana välja att starta med mer klaff och då blir både V1 och Vr lägre.

...

Det som normalt sänker V1 enbart om allt annat är lika, är lägre bromsverkan. T.ex. våt eller hal bana.


Som jag har förstått, men har för lite erfarenhet för att kunna ha bildat mig en egen uppfattning om, så beror det lite på plantyp hur man räknar fram V1. Vissa fall utgår man från vikt och klaff, som du är inne på, medan i vissa fall så tar FMC hänsyn till banan för att räkna ut en specifik V-fart. Men någon med mer erfarenhet kanske kan bekräfta/dementera detta.

Ursprungligen postat av PilotHockey
Sa inte att förhållandena är exakt identiska men OM dem varit det. Jag har inte tid för att sitta och leta efter två exakt identiska banor, det kanske du har men föreslår att du läser inläggen först innan du kastar dig över tangenterna för att göra anmärkningar.


Jag läste ditt inlägg på samma sätt som slat. Så om det var detta du menade så var du allt bra otydlig i din kommunikation.