Ursprungligen postat av xituno
(Aspsusa om alfabetsoppa)
Du kan själv läsa rekommendationerna från
FAA Engineering Brief no 89 som beskriver hur man bör namnge taxivägarna.
Tack! Skall kika litet.
Följdfrågan blir naturligtvis omedelbart hur bra rekommendationerna följs?
Och finns det flygplatser där man absolut inte klarar sig utan att ha studerat "kartan" ordentligt? Respektive flygplatser som är så perfekt logiskt upplagda och skyltade vem som helst som kan systemet hittar fram utan problem?
(Haha! Nu hittade jag en
pdf med "ADC RUNWAY AND TAXIWAY MARKINGS" för HEL/EFHK, skall bli intressant att titta.)
Ursprungligen postat av xituno
Det står för vilken klassning deras ILS uppfyller. ILS=Instrument Landing System. Du kan läsa mer om det på
wikipedia
Ok, det ante mig litet. När det nu gäller just HEL (eftersom jag råkade se det igår), så såg det ut som om ena 22 banan (minns inte R eller L) hade CAT II och den andra då CAT II/III (alt CAT II-III, vilkendera är f.ö. det riktiga skrivsättet?).
Betyder då detta att för ena banan gäller strängare regler än för den andra, och när sikten (med mera?) går ner ordentligt så kör man bara på den med högre klassning?
Och varför skriver man då inte bara CAT III istället för CAT II/III?
Och varför skriver man egentligen alls ut det på skyltar på marken? När man väl är nere är väl informationen litet sen?
Har vi här helt enkelt att göra med redundans för att göra det lättare att orientera sig på marken?