2014-12-29, 19:02
Ursprungligen postat av Aspsusa
Tack! Skall kika litet.

Följdfrågan blir naturligtvis omedelbart hur bra rekommendationerna följs?
Och finns det flygplatser där man absolut inte klarar sig utan att ha studerat "kartan" ordentligt? Respektive flygplatser som är så perfekt logiskt upplagda och skyltade vem som helst som kan systemet hittar fram utan problem?

(Haha! Nu hittade jag en pdf med "ADC RUNWAY AND TAXIWAY MARKINGS" för HEL/EFHK, skall bli intressant att titta.)



Ok, det ante mig litet. När det nu gäller just HEL (eftersom jag råkade se det igår), så såg det ut som om ena 22 banan (minns inte R eller L) hade CAT II och den andra då CAT II/III (alt CAT II-III, vilkendera är f.ö. det riktiga skrivsättet?).

Betyder då detta att för ena banan gäller strängare regler än för den andra, och när sikten (med mera?) går ner ordentligt så kör man bara på den med högre klassning?
Och varför skriver man då inte bara CAT III istället för CAT II/III?

Och varför skriver man egentligen alls ut det på skyltar på marken? När man väl är nere är väl informationen litet sen?
Har vi här helt enkelt att göra med redundans för att göra det lättare att orientera sig på marken?


Man har alltid kartor, även på hemmabasen har alla piloter jag flugit med haft uppe kartan i cockpit, det är så man orienterar sig på marken och tolkar instruktioner ifrån flygledningen.

Namngivningen på taxivägar görs just för att man ska etablera en referens att använda när man ger instruktioner. Se det som en vägbeskrivning, följ E20' riksväg 24 och södra vägen, fast för flyget är det "taxi Via C and H, hold short of Y" eller liknande.

Det du sett med cat II etc är holding points, i dålig sikt krävs en högre kategori av landningssysgem, då använder man Holds längre bort ifrån banan än i bättre sikt. Skyltarna är återigen där för att piloterna och fordonsförare ska kunna orientera sig på marken.

Skyltarna har alltså att göra med att hitta på marken, information om ils-kategorin har piloterna redan tillgängligt i sina kartor och manualer.