2015-01-02, 03:43
Ordix
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det funkar inte så, tvärtom stiger planen bättre (relativt marken) ju mer motvind dom har. Motvind är ju "gratis fart" vilket är mer lyftkraft.

Är inte helr hundra eftersom jag inte själv är pilot men har för mig att 737 har en NG rating och en classic (dvs en TR för dom äldre, typ 300/400, och en för nyare, 600-900). A319/20/21 har jag för mig är en TR (men jag har för mig att A318 inet ingår i det, är dock inte säker) och sen är A330 en ny rating.

Sen kan ju cockpiten vara såpass lik att det är relativt lätt att ta sin nya TR, vissa modeller har också mölighet för gemensam typrating (har för mig att A330/A340 och B757/B767 har detta).


Hur kan motvind ses som "gratis fart"? Jag hänger med på varför motvind ger bättre lyftkraft men ser absolut inte hur planet skulle kunna rulla snabbare på en kortare sträcka med motvind än om det var medvind.