Ursprungligen postat av Mittpunkt
Om ett plan ska starta och gör det i motvind, det blir "jobbigt". Samma sak om man cyklar. Cyklar man motvind går det saktare. Det måste det göra för ett flygplan också.
Nej. När ett plan startar är det farten relativt luften i färdriktningen som räknas. När du cyklar och ska komma framåt är det farten relativt marken som räknas.
Eller för att ta din jämförelse ett extra steg:
Det blåser 20 knop motvind och flygplanet rör sig med 20 knop framåt. Då kommer din TAS att vara 40 knop. Det genereras alltså en lyftkraft för 40 knop (inte riktigt sant eftersom lyftkraft räknas i Newton, men du förstår principen). Du har alltså fått "gratis airspeed".
Det du däremot ser, och uppfattar som kämpigt, är att flygplanet inte verkar röra sig framåt speciellt fort. Där kommer din jämförelse med cykling in. När du ska cykla hem från jobbet, om du cyklar med 20 knop och har en motvind på 20 knop, kommer din markfart att blir 0 knop. Samma gäller för flygplanet, hastigheten över marken (GS) kommer blir 0 knop (vilket inte heller är riktigt sant eftersom jorden roterar).
I flygning är det generellt airspeed som åsyftas (alltså det första exemplet) när man nämner fart.