2015-02-04, 19:37
Ursprungligen postat av mounz
Spoiler:
Du menar att man ska kunna flyga direkt till diverse amerikanska inrikesflyplatser? Om man skulle skapa fler direktlinjer från Arlanda, är det inte mer troligt att man i så fall siktar in sig på större städer? Dessa har ju oftast internationella flygplatser med tull - och i sådana fall spelar det ingen roll. Går det ens några flyg från Irland till amerikanska inrikesflygplatser? Jag tycker exempelvis att BAs flight från LCY till JFK (som gör pre-clearance i Shannon) borde få landa på LaGuardia eftersom de siktar in sig på jäktade affärsresenärer. Men det verkar inte vara aktuellt.


http://www.dn.se/resor/nyheter/amerikanska-tjansteman-kan-kolla-dig-reda...
Det står i artikeln att:



Andra europeiska länder har varit skeptiska till att införa pre-clearance pga integritetsproblem. Det handlar tydligen om att de därmed tvingas dela med sig av vissa uppgifter rörande resenärerna till USA.

Hur som helst är jag dock relativt positiv, om Arlanda anser att de kommer att tjäna på investeringen. Dock tror jag inte att det blir av. Jag tvivlar på att nuvarande svenska regering skulle vara mer intresserad av att samarbeta med jänkarna än andra länder i Europa.

La Guardia har tydligen någon gräns gällande avstånd till trafikerande flygplatser. "Â… A perimeter rule prohibits nonstop flights to or from points beyond 1,500 statute miles (2,400 km). Â…" http://en.wikipedia.org/wiki/LaGuardia_Airport

Att en flygplats får möjlighet till pre clearence innebär väl inte att alla flyg måste gå den vägen? Det kommer väl fortfarande vara möjligt att lasta som vanligt och landa som utrikesflyg, vilket kan vara vettigt om man har många täta anslutningar i Sverige och de flesta inte ska byta på destinationsflygplatsen.

Ett problem som behöver lösas är tydligen att utländska myndigheter ska tillåtas verka i Sverige, vilket kan kräva lite funderande. Ska utlänningar få gripa dig på Arlanda (och eventuellt transportera dig till domstol i USA mot din vilja), eller ska det skötas av svensk polis? Vad gäller för våldsutövande? Beväpning? Finns diverse lagar i Sverige gällande speciella samarbeten med olika länder, så det bör inte varanågra svårigheter.

Personligen tycker jag det verkar vettigt, om man löser de problem som kan uppstå. Däremot tvivlar jag på att det höjer säkerheten så mycket för USA, man måste ju redan ha tillstånd för att få gå ombord på ett flygplan dit och jag antar att bolagen riskerar en hel del skit om de tar med vem som helst till USA.

Sedan hoppas jag att Arlanda, och CPH, lyckas integrera kontrollen snyggt i passagerarflödet.