La Guardia har tydligen någon gräns gällande avstånd till trafikerande flygplatser. "Â… A perimeter rule prohibits nonstop flights to or from points beyond 1,500 statute miles (2,400 km). Â…"
http://en.wikipedia.org/wiki/LaGuardia_Airport
Att en flygplats får möjlighet till pre clearence innebär väl inte att alla flyg måste gå den vägen? Det kommer väl fortfarande vara möjligt att lasta som vanligt och landa som utrikesflyg, vilket kan vara vettigt om man har många täta anslutningar i Sverige och de flesta inte ska byta på destinationsflygplatsen.
Ett problem som behöver lösas är tydligen att utländska myndigheter ska tillåtas verka i Sverige, vilket kan kräva lite funderande. Ska utlänningar få gripa dig på Arlanda (och eventuellt transportera dig till domstol i USA mot din vilja), eller ska det skötas av svensk polis? Vad gäller för våldsutövande? Beväpning? Finns diverse lagar i Sverige gällande speciella samarbeten med olika länder, så det bör inte varanågra svårigheter.
Personligen tycker jag det verkar vettigt, om man löser de problem som kan uppstå. Däremot tvivlar jag på att det höjer säkerheten så mycket för USA, man måste ju redan ha tillstånd för att få gå ombord på ett flygplan dit och jag antar att bolagen riskerar en hel del skit om de tar med vem som helst till USA.
Sedan hoppas jag att Arlanda, och CPH, lyckas integrera kontrollen snyggt i passagerarflödet.