Ursprungligen postat av bijjer
Ingångslön på Norwegian ligger på knappt 30,000 kronor i månaden. Topplön ligger på lite drygt 80,000 kronor i månaden för en kapten med 14 år i bolaget.
Ingångslön på SAS lite drygt 25,000 kronor och topplön drygt 90,000 i månaden för en kapten med 30 år i bolaget.
På Ryanair finns ingen ingångslön. Piloter som vill flyga på Ryanair måste bli delägare i ett Irländskt ltd. company och får där en intäkt som börjar på runt 300 kronor per flygtimme och stiger till ca 650 kronor per flygtimmer för en styrman efter ett par år. Kapten kan fakturera runt 1,200 kronor per flygtimme. Maximal flygtid per år i Europa är enligt regelverket 900 flygtimmar, maximal arbetstid är 2000 per år. Från intäkterna får sedan avräknas revisorskostnader (tvingande att använda av Ryanair utsedd revisor), uniformskostnader, försäkringar, pensionsavsättningar, arbetsgivaravgifter m.m. och vad man då har för lön blir oerhört svårt att säga.
Som egenföretagare i Ryanair är du helt utlämnad till dem att besluta om och erbjuda dig timmar. Du har ingen som helst möjlighet att själv styra över din arbetstid men har ändå ett exklusivt avtal med Ryanair och får inte utföra arbete för andra uppdragsgivare.
Det är precis det här som strejken handlar om. Det sätt som Ryanair anlitar piloter är givetvis totalt oacceptabelt ur ett arbetsmarknadsperspektiv och det är åt det hållet Norwegian är på väg. På Norwegian kallar man det för bemanningsföretag och ett organisationsval, men i verkligheten handlar det givetvis om att splittra kåren och inte tillåta piloterna att ha kollektiva förhandlingar.
Löner nästan som vem som helst så länge man inte arbetar inom vården eller nåt annat statligt då. Tycker dom gör helt rätt i att strejka . Bemanningsföretag borde förbjudas. Hoppas dom har hår på bröstet att inte godta anställning i de ny bolagen bara. Om ingen går över kommer dom tvingas att ge med sig. Tror det blir svårt att hitta flera hundra piloter bara sådär.