2015-03-06, 14:19
Yxherren
Ursprungligen postat av Lajtel
Rent spontant slänger jag ur mig att IBM är dåliga. Skattereglerna är samma, företagen väljer bara att flytta supporten till andra företag.

När man har insikt så inser man hur dålig supporten faktiskt är, folket som jobbar på first level supporten kan nästan inget, dom vet inte vilka processer som gäller etc. Träningen är helt enkelt bristfällig, och kunskapsnivån på dom som anställs är på tok för låg (även om jag anser att en tränad apa kan jobba på first level support).

Det är även mycket fusk med hur många anställda det är på dom olika kontona, låt säga att företag X har ett kontrakt som säger att det skall finnas 10 dedikerade agenter som supportar deras tjänster, så kanske där i verkligen bara är 8 anställda, som eventuellt inte ens är dedikerade till ett företag utan supportar fler företag.
Detta är dock svårt för kunden att märka, och såhär ser det dock ut på t.ex. HP också...

Hade jag varit anställd på ett företag som ABB så hade jag absolut inte varit nöjd med supporten som dom får från HP


Gällande språket, så är det till 90% svenska samtal, det händer även att det ringer in någon som jobbar för företaget i Sverige, men kommer från t.ex. USA eller Indien - och då blir det givetvis att man får ge support på engelska.


Jaså, så den skiten existerar även på Irland. Med underbemannade supports som tvingas svara för flera olika företags räkning, menar jag då. Med andra ord kan jag tänka mig att det är stressigt med ett konstant flöde av samtal under hela dagen, till skillnad från vad folk beskrev i tråden 2012-2013 - där man i princip svarade på tio samtal per dag.

Då skippar jag nog HP och IBM och letar efter andra företag istället. Jag kan passa på att fråga: är det någon som har jobbat på lager eller som städare på Irland och kan berätta om sina erfarenheter?

Tack för ditt snabba, det uppskattas!