Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad bra, då är det väl bara för Norwegian-piloterna att gå över till Thai då
Gnäll om lön har jag aldrig förstått och kommer aldrig att förstå:
1. Antingen så är man nöjd med den lön man får
2. Eller så flyttar man till ett annat företag, om man tror sig kunna få en högre lön där
Att tvinga en arbetsgivare att betala högre lön än denne vill för en tjänst som de köper (dvs piloternas arbetstid) är ju fullständigt ologiskt. Som att du skulle gå in i en matvarubutik och
tvingas betala 20 kronor för en liter mjölk, när du vet att du kan köpa samma mjölk för 15 kronor i affären bredvid?
Fast nu handlar inte den här strejken om lönerna.
Ursprungligen postat av rusellpeters
Dyra utbildningar och sämre villkor så räknar man med ett underskott de närmaste åren.
“2015 is shaping up to be the year of recruitment” reports Flightdeck Consulting’s Sasha Robinson. “With over 100 aircraft being delivered to the goliath Middle Eastern carriers, a similar number to China and a return to profit for western airlines hiring of qualified aircrew will be in overdrive”.
http://www.flightdeckconsulting.com/global-airline-pilot-recruitment-and-hiring-forecast-for-2015/Nyutbildade piloter är närmast att betrakta som lärlingar. Såna kommer det alltid finnas överflöd av.
Erfarna kaptener med rätt sorts tid och typ kan det däremot finnas efterfrågan på.
Därav de höga lönerna många asiatiska och arabiska bolag betalar.
De bolag som inte själva begriper vikten av bra befälhavare blir - som du mycket riktigt nämnde - tvingade till det av försäkringsbolagen.