Ursprungligen postat av PilotHockey
Vi skaffar väderinformation för hela flygningen (även om den sträcker sig 12h framåt så har vi kartor för dessa 12h ombord) innan flygningen. Vi får ett paket ifrån Operations (ett kontor med personal vi rapporterar till om vi skulle få problem, vilka tider och hur mycket bränsle vi tankat etc. De är ofta ansvariga för att planera om på kort tid och föra in datan vi ger dem i statistik program för att se att ens max tjänstegöringstid inte överskrids etc.) med rutt, bränsle, väder etc. Detta går vi igenom och bestämmer om vi skall lägga till mer bränsle. Ändra vår rutt för att undvika ett speciellt område etc.
Under flygningen har vi väderradar ombord. Eftersom det är plikt på att rapportera vissa "farliga" vädertyper så kan vi även få den information under flygningen ifrån andra flygplan genom flygledarna.
Turbulenta områden kan sträcka sig högt upp i Atmosfären. De flesta större och farliga (inte de små där ytan på din drink i kabinen gungar lite mjukt fram och tillbaka) ser vi med ögat. Det finns dock turbulens vi inte kan se och som är svår att få från meteorologer också, den är den riktigt farliga. Därför du alltid hur tjatigt det än kan låta: "Alltid ha på dig säkerhetsbältet när du sitter i ditt säte".
Hur ser man turbulens med ögat?