Ursprungligen postat av bijjer
Hur ska du ha det? Om du jobbat på Mavia som long term scheduler måste du antingen vara väl insatt i BCL-D 1.15 eller i EU-OPS Subpart Q. Var och när du läste ATPL saknar i sådana fall relevans. Inget av de regelverken har maximalt 8 timmars FDP. Inte heller går övriga påståenden som du kommer med kring FDP att återfinna i dessa regelverk.
Visserligen varnar systemet om det är uppenbart att schemaläggningen bryter mot regler. Men man ska också komma ihåg att varje system är kodat efter nationell tillämpning av Subpart Q för tillfället och jag har vid flera tillfällen upptäckt brister i både RM och Netline där systemet inte varnar när man överskrider och/eller underskrider tjänstgöringsbestämmelserna. Därav ser jag till att alltid hålla koll på min egen FDP/DP och vila eftersom det är mitt ansvar att se till att jag är laglig.
När det gäller just systemet som sådant så är det också som med alla andra system. Shit in = shit out. Om OP, planning eller någon annan lägger in fel variabler så kommer systemet inte att varna. När du säger att du jobbat på planning så förstår jag helt plötsligt mycket bättre varför det ser ut som det gör till och från.
Vi använde PDC på Mavia när jag jobbade där, vet inte vad dem använder idag.
Jag kan säga att efter att ha jobbat med planning och numera som pilot så har jag en helt annan ödmjukhet mot de på vår planeringsavdelning. De får göra ett hästjobb att försöka få ihop ett tight schema med så få piloter som möjligt (ekonomiavdelningen tycker alltid att det är för många piloter och flygavdelningen för få

. Det är otroligt mycket svårare att lägga ett bra schema än det är att flyga från A till B (såvida inget händer såklart)