2015-09-13, 08:01
sebnie
Det handlar om säkerhet, att validera att verkligen rätt person hämtar ut hittegods.

För hur hade det låtit ifall man hade haft som rutin att lämna ut plånböcker direkt från städet, och sedan visar det sig att fel person fått ut någons grejer och så är ett bankkonto tömt. Vem ska ta ansvaret?
Då hade det gnällts i så fall där också.

Därför man har strikta rutiner, en städpersonal ska inte behöva veta hur en korrekt identitetskontroll ska göras. Utan där säger man bara "lämna plånboken till hittegods. Punkt. Spelar ingen roll om någon kan visa en miljon bevis på att plånboken är hans.".

Då finns det bara hittegodset att skylla på om ID-kontroll inte följts. Där loggförs det också, så att det finns större chans att spåra förövaren.

Sedan att man måste vänta tills på måndag för att få ut sakerna, då får man helt enkelt finna sig i det. Även om det så innebär att man kanske får betala 2 x 1000 kr i tågbiljett i tur och retur. Då kanske man inser att man inte ska hålla på o tappa grejerna utan hålla koll på sin plånbok istället.