2016-12-18, 18:44
bjornebarn
Ursprungligen postat av Virre217
Det låter helt klart som en resa i min stil då jag ogillar konventionellt resande, och att behöva se upp för farliga apor gör det värt bara det.
Nu när jag har såpass ont om tid så får jag försöka ordna det så snabbt och smidigt som möjligt, så skulle du rekommendera att åka från Fukuoka och hyra scooter i Itoshima, eller vad bli smidigast? Jag har ordnat boende första dagen i centrala Fukuoka.



Jag har bara B-körkort och är dessutom en halvkass förare då jag kör bil så ytterst sporadiskt, så jag har nog inga problem att nöja mig med 30km/h då jag förmodar att man kan köra helt ostört i vägrenen. Faktum är att jag brukar gilla cykelresor i bergen så hade jag haft mer tid hade jag nog cyklat istället, men jag vet av erfarenhet att cykla i bergen tar mycket längre tid än vad man tror så det faller tyvärr bort.

Tanken är att resa nu vid nyår, så att köra långsammare i halka är nog också en poäng.


Aporna är dock rätt så skygga av sig. Jag har bara sett vilda ett par gånger förut, men har du tur så Mårdhundar (tanuki) är dock väldigt vanliga. Likaså ormar, även en väldigt giftig sådan som kallas "Mamushi", men på vintern slipper man dem.

Jag vet inte riktigt var man kan hyra just scooter, men det finns ju diverse sidor man kan söka på så det hittar du nog själv. Då du inte är van rekommenderar jag att du hyr i Meinohama eller längre västerut från Fukuoka (titta på Google hur tåget går mot Maebaru, så ser du vart du lätt kan ta dig för att hyra), så du slipper den värsta stadstrafiken. Sedan följer du bara riksväg 202 mot Maebaru och svänger av mot bergen där det passar. Tänk på att det tar ganska lång tid med scooter, så skall du köra över bergen helt till Saga och/eller Tosu, så blir det en heldag. Titta på Google innan du ger dig av I Saga finns det inte mycket att göra, imo en väldigt deprimerande stad, men Tosu har som sagt en bra outlet.

Trafikreglerna är rätt så simpla. Trafikljus finns i nästan alla korsningar. Någon motsvarighet till högerregeln finns inte. Vid mindre korsningar har de ett ljus som blinkar rött i ena ledden och gult i andra; rött betyder att man har väjningsplikt och gult betyder att man skall ta det försiktigt. Vid alla tågkorsningar är det stopplikt och polisen sitter gärna i närheten och letar efter några som bryter mot det. Vid större korsningar måste man även oftast göra två-stegs-högersvängar (något som jag nästan alltid struntade i...): https://ja.wikipedia.org/wiki/%E4%BA%8C%E6%AE%B5%E9%9A%8E%E5%8F%B3%E6%8A%98

Även relativt högt upp i bergen (uppåt 800 meter) brukar det vara snö- och isfritt (dock kanske morgonfrost) runt nyår, snö brukar komma först framåt slutet av januari, men risken finns så klart. Och scootrar är extremt instabila då. Vanligtvis kan du hålla dig till vägrenen, men tänk på att japanska vägar är smalare än svenska och speciellt i tunnlar blir det trångt.

Om du är där över nyårsafton bör du göra en Sansha-mairi 三社参り vid midnatt. Man åker och ber vid tre shintotempel, betalar en liten slant och får ett litet fat med risvin. Har du någon omamori skall du även lämna över den till templet så att den kan eldas upp, och sedan självklart köpa en ny. Det finns även någon form av ceremoni vid buddhistiska tempel, där de bland annat ringer i en stor klocka, men jag har aldrig besökt en sådan så jag vet inte vad de gör. Sansha-mairi går att göra under dagarna efter nyårsafton också om man inte hinner direkt vid årsskiftet.