Jag vill mest tacka för dina svar, det är guld värt att ha en pilot inom branschen som svarar på frågor som du gör så stort tack för det!
Ursprungligen postat av ksv
Min arbetsgivare har ett antal länder på listan där rådet är att det är okej att flyga över, men att vi helst ska undvika att mellanlanda där om det inte gäller något nödläge.
Dessa länder är Afghanistan, Etiopien, Iran, Kenya, Somalia, Sudan/Sydsudan och Yemen.
Kenya var lite av en överraskning, har de varit så länge? Tom. jag har flygit både från Mombasa och Nairobi. Och nu är jag möjligen lite väl frågvis men hur agerar man som pilot om man kommer från exempelvis Dubai och in över Afrikas horn
https://www.flightradar24.com/6.32,45.5/5 och behöver landa? När man befinner sig över Somalia, söder om Yemen, nära Etiopien och Kenya?
Jag antar att det är en fråga om hur akut landningen behöver göras och liknande såklart.
Ursprungligen postat av ksv
Det är bolagsspecifikt. Hade ju blivit svårt för Ethiopian Airlines att operera alls annars.

Men jag tror att de flesta västerländska bolag gör en liknande bedömning. Jag skulle också gissa att amerikanska bolag undviker Iran, då de riskerar bli mindre vänligt bemötta där en ett svenskt bolag.
Det är väl sällan en enkel svartvit bedömning, såvida det inte handlar om ett land i krig eller inbördeskrig.
Ja, det tror jag.
Kiev finns på listan över flygplatser vi får gå till om vi av någon anledning behöver diverta (mellanlanda oplanerat).
Igen, tusen tack för dina svar!
Ursprungligen postat av Neksnor
Ett av syftena med värnplikten var att lära svenska gossar att döda i grupp med hjälp av olika vapensystem. Gällande de svenska luftvärnssystemen så skulle jag gissa att det krävs
minst fem personer, varav
minst två behöver vara systemutbildade eller motsvarande, för att kunna få iväg något som har praktisk möjlighet att träffa. Dessutom ska utrustning transporteras och placeras, system med lång räckvidd kräver mer och tyngre utrustning. Det där malaysiska flyget sköts som sagt ner av ett system som man inte direkt döljer under rocken. Om jag minns rätt så missade de ändå (alltså ingen direktträff), vilket jag tycker låter ganska dåligt då de sköt på ungefär världens största luftmål, som inte gjorde något undanmanöver eller liknande. Missilen small ovanför/vid sidan av cockpit, se slutet av
https://www.youtube.com/watch?v=vUYFksNGx9g
Jag tycker det är obehagligt måste jag säga, men jag har fobi för de där jävla flygplanen vilket spelar in också, men att höra en vanlig svensk gubbe berätta att han lärde sig skjuta ner flygplan i svenska värnplikten hade inga positiva bieffekter på min flygfobi iallafall.
Men de stämmer nog som du säger, att de krävs flera än en person. Samtidigt hör man hur Islamiska Staten är mer High Tech än man tror och sånt.
Då gäller det att blunda, räkna till 10 och försöka lura i sig själv att det är farligare att köra bil till flygplatsen än själva flygningen.
Tack för YouTube-länken, informativ! :thumbsup: