2017-09-22, 14:42
Problemet på A24 är inte så mycket trafikmängden i sig som att lejonparten av lastbilstrafiken från Tjecken/Polen till Hamburg går där. Då Hamburg är den stora destinationen för i princip allt gods i norra Tyskland p.g.a. hamnen och den stora godsbangården ska väldigt mycket tung trafik passera där. Alternativvägarna är inte vansinnigt många p.g.a. någonstans måste Elbe korsas om du kommer söderifrån, och A7/A1 är inte stort bättre de heller utan flera gånger värre.

2015 gjordes den senaste stora trafikräkningen på hela Autobahn-nätet vilket kan ses här:
http://www.autobahnatlas-online.de/Verkehrsmengenkarte2015.pdf med teckenförklaring: http://www.autobahnatlas-online.de/LegendeVerkehrsmengenkarte.pdf


Det är alltså ganska mycket trafik närmast Hamburg och Berlin liksom Wittstock-Berlin (ca 40 000 fordon/dygn där trafiken från Rostock går samman med Hamburg) men inte trafikmängder som i sig motiverar en utbyggnad till trefiligt enligt tysk standard. Exempelvis kan nämnas att A7 mellan Kassel-Hamburg med minst 55k i ÅDT inte är helt trefiligt än. Byggs A14 någonsin färdigt mellan Magdeburg-Schwerin tippar jag dessutom att mycket av trafiken från Rostocks/Lübecks/Hamburgs hamnar kommer att söka sig dit istället för att som idag köra över Berlin söderut mot Bayern/Sachsen-Tjeckien.


En anledning till att många infrastrukturprojekt tar tid i Tyskland är att det är upp till respektive delstatsmyndigheter att behandla och godkänna planerna. Eftersom ekonomin på denna nivå är ungefär lika god(dvs usel) som på svensk landstingsnivå har många delstater skurit ned på antalet planerare som kan förbereda och behandla planärenden. Går vägen igenom flera delstater måste dessutom båda delstaterna vara med på banan vilket skapar ett koordinationsproblem av Guds nåde. Därtill är det förstås överklaganden etc. som i Sverige kan sträcka sig över många år innan ärendet är färdigbehandlat. Sen när denna process är överstånden ska pengar skakas fram, projektet upphandlas bit för bit etc etc. Det är inte ovanligt att ett simpelt nybygge kan ta uppåt 5-10 år p.g.a. utdragna upphandlingar för att spara in kostnader och ekonomi (kolla in A30 vid Bad Oeynhausen exv. Bygget började 2008 efter sådär 40 års planeringsprocess, planerades stå klart 2014 men är nu uppskjutet till 2019. Detta för en ny motorväg på 8,5 km. Nästan 60 år har då gått från börja planera till färdigställd väg ). Östtyskland har varit förskonat från detta för att de haft ett behov av att "komma ikapp" efter 1990 och de flesta medborgarna inte varit vana vid att föra sin talan i civilrättsliga ärenden men de håller på att komma ikapp där med.