Ursprungligen postat av Neksnor
Det enda jag minns är att vi kom fram till Harwich alldeles efter att ha ätit typ lunch och att båten hem bör ha gått på eftermiddagen.
Det kan vara så att de körde passagerarbåtarna lite långsammare för att hinna sälja mer ombord och spara lite bränsle. Vill man föra en båt per dygn och överfärden tar 25 timmar vid full fart så blir det bara en massa tid i hamn, förutsatt att man inte kör olika rutter med samma båt.
Som jag skrev så tog passagerarfärjan Göteborg - Harwich 36 timmar, och fraktfärjan Göteborg - Tilbury 37 timmar (det fanns en passagerarfärja till Tilbury, men har inte sett restid för den linjen så tog fraktfärjan som riktlinje). Ungefär samma restid, men det kan lika gärna bero på att avståndet. Men det verkar som om passagerarfärjor och fraktfärjor till sydöstra England tog ungefär samma tid, medan alla färjor (både fraktfärjor och passagerarfärjor) till norra England (Immingham och Newcastle) hade 10 timmars kortare restid. Varför skulle passagerarfärjor till Newcastle ha kortare restid än passagerarfärfjorna till Harwich (och Tilbury och Felixstowe)? Försöker bara förstå hur. Om det beror på att vissa färjor körde med lägre hastighet eller något. Samtidigt låter det som om du hade cirka ett dygns restid till Harwich.
Färjetider har jag hittat på nätet, men de kanske inte stämmer.