Ursprungligen postat av Broward-county
ArizonaSwede Ja det klart att det finns olika erfarenheter bakom oss var och en, och själva bildandet av företaget kanske inte är så omständigt även om prosedurerna i sig är tidskrävande
Eller kan det vara så att det är enkelt i Sverige?
Minns en Svensk familj som jag träffade som drömde om att driva hotell här i Florida de tog in hjälp med den juridiska biten och tänkte väl att efter köp av de slitna hotellet så var det "bara" renovera upp och sätta igång, men det tog 1,5 år av tungdrivna sega processer, långa handläggningstider, avgifter för varje tjänsteman, besiktingar, när det nästan var klart kom någon ny helt obetydlig anmärkning igen osv och så klart renoveringen i sig, det här var redan en befitlig verksamhet och endast en kosmetisk uppfräschning,
De jag haft kontakt med vittnar om samma sak, segdragna handläggningar, gammalmodiga hanteringar, åka hit och dit med papper generellt sett otroligt ineffektiv hantering, och så klart själva driften av verksamheten, anställda som har en helt annan mentalitet när det gäller ansvar och vad man ska kunna när man söker ett jobb osv.
Men har så klart träffat flera framgånsrika (Svenska) entreprenörer där det går som tåget, men ALLA vittnat om galenskap i olika former någon gång under sin tid,
Men hey - ett visst mått av det har vi i Sverige med,
Det klart att driver du ett litet enkelt företag och säljer stekspadar från garaget så kanske du inte märker av så mycket av det jag beskriver, själv har jag köpt bostäder - renoverar, köper/säljer har med anställda/myndigheter/företag att göra, åker dessutom runt i hela nordamerika med allt från slitna ghetton till Manhattan så jag utsätter mig så att säga för allt
Ska lägga till dock att efter alla resor i hela landet så är Florida lite speciellt, vet inte hur man förklarar bäst men har så många historier med anställda och folk så ni skulle häpna,
Att starta eget i Sverige är både enkelt och går snabbt. Därför som det kan uppfattas som svårare här trots att det egentligen inte är det.
Ja, jag håller med dig om att pappersexercisen här i många fall kan vara både omständig och tidskrävande men att det ska komma som en nyhet? Innan man startar eget i ett nytt land så tar man ju reda på vad som gäller där, vilka momenten är, hur långa handläggningstiderna är, alla kostnader etc samt det allra viktigaste, vilka rättigheter och skyldigheter man har. Man planerar och budgeterar sedan för allt detta samt för eventuella extrautgifter och förseningar. Det är inte raketforskning.
Du säger att familjen tog hjälp med den juridiska biten men varför var man då inte förberedd på vad som skulle ske, hur mycket det skulle kosta och hur lång tid det skulle ta? Det hade juristen förklarat grundligt om man nu verkligen haft kontakt med en.
Du skrev i inlägget som plockades bort om personer du intervjuat som kommer för sent till intervjun samt att personer du anställt inte dyker upp under arbetstid. Det har ju inget med den amerikanska byråkratin att göra utan handlar om oseriösa individer. Om detta är ett återkommande problem för dig så bör du se över vilka personer du tar in på intervjuer men framför allt vilka du anställer.