Det är ingen nyhet, det du beskriver är ett helt normalt förfarande när man öppnar bolag
man har ett antal aktiviteter och thats it, det är snarare så att bristen på engagemang från tjänstemän och den långa handläggnings tiden som jag upplever som väldigt ineffektiv
Det finns ingen folkbokföring, det finns ingen "Bank ID", du ska skicka papper på posten det sjabblas bort, din handläggare har bytt arbetsplats, en ny blankett, betalningar till myndighet via pappers check, den administrativa apparaten är massiv,
Byråkratiskt kanske var fel ordval då, som grädde på moset så finns en "manjana" mentalitet som en våt filt över hela biten, folk här slappar runt och tar dan lite som det kommer, det kanske låter som en härlig tillvaro men när du har leveranser och saker som ska hända blir man galen,
Kan bidra med liten anekdot.. skulle till lokala internet lev och byta en trasig box
person 1 öppnar dörren och går med mig 3m till person 2, person 2 frågar om mitt namn och printar ut en nummerlapp, när min tur kommer person 3 fram och upprepar mitt namn samt "för mig" till person 4 och säger "det här är XXXXX han ska ha en ny box kan du hjälpa till"? person 4 säger tack det fixar jag..
Så här har vi totalt 4 personer i en helt normal situation, som sagt effektivt?
Med beskrivningen för anställda så ville jag återge exempel på den oseriösa attityd som ofta finns, numera är rutinerna ändrade med ett prov så att du kan se att sökande har NÅGON kunskap överhuvudtaget av det som efterfrågas, (Men det är alldeles riktigt ingen byråkrati har med det att göra)