2019-07-08, 18:32
Nochills
Jag kan tala om att det är ett organiserat helvete på jobbet nu, mitt under sommaren.
När jag började hade vi i snitt 20 samtal om dagen medan det idag är minst det dubbla.
En kvinna som är teamleader för den Norska supportdelen har väldigt sällan varit på jobbet.

Problemet är att privatpersoner ringer till oss på supporten när de vill ha hjälp om trasiga vitvaror. Hälften av alla samtalen handlar om folk som behöver komma i kontakt med Serviceavdelningen. Folk lever som det var förr i tiden innan Internet då man ringde per telefon och bokade in en reparatör. Detta, trots att det finns ett tydligt formulär på Bosch/Siemens hemsidor där man enkelt kan skriva in sitt ärende.

Många specifika frågor som jag får varje dag är komplicerade att svara på och flera kunder lyssnar inte på vad jag än säger. Bruksanvisningarna är oftast otydligt förklarade och går inte på djupet men många tror att jag har varit med om att konstruera tvättmaskinen.
Det är inte meningen att vi ska jobba på det här sättet och jobbet blir mycket tyngre då vi ska försöka förklara teknik som man pratar till barn. Om jag sedan inte direkt kan svara på någon fråga så blir det problem då jag "är specialisten" även om jag säger att jag är ny i supporten.

Jag har nu fått hjälp av en gubbe i 60-års åldern som är invandrare till Sverige och gift med en Estnisk kvinna. Tyvärr så har han inte det lika lätt att lära sig multitaskingen trots att han tidigare jobbat som egen företagare och haft kontorsjobb. Han gör det lika omständligt för sig som den tidigare kvinnan som jobbade när jag kom att han inte använder Notepad utan skriver i anteckningsboken.

Jag har väl känt att jag har balanserat på utbrändhetens knivsegg och det är ju tråkigt att det ska vara på det sättet för att Bosch/Siemens ska spara pengar. Jag har två svensktalande kollegor som jobbar i Tartu men den ena av dem har gått på semester så det blev en solig men tuff dag.
Ärendena växer på hög och kunder ringer in och frågar varför deras meddelande inte har besvarats då vi har typ 70 meddelanden i inkorgen som ingen ännu har läst.