Ursprungligen postat av Koiho
Vi tänker kanske på olika saker. Nu har jag personligen inte flugit med Norwegian, så vet faktiskt inte hur det fungerar. Men enligt deras hemsida så ska ombordstigningen stängas 20 minuter före avgång. Det låter som ganska gott om tid för att få ombord alla passagerare, och för att låta dem placera sitt bagage där det ska vara.
Ryanair exempelvis har samma princip, man ska befinna sig vid gaten senast 30 minuter före avgång och ombordstigningen stänger 20 minuter före avgång. Enligt hemsidan. Men det stämmer sällan. I alla fall har det inte stämt de gånger som jag har flugit med Ryanair. Då har de öppnat ombordstigningen senare. Trodde att Norwegian kanske körde med något liknande. jag kanske har missuppfattat vad ombordstigning klassas som, och därmed vad sista tiden för detta innebär.
Säg att avgångstiden är 12.00. På ditt boardingcard kan det då stå exempelvis "boarding 11.35". Det innebär ungefär att om du inte är redo vid gaten 11.35 så kanske du inte får åka med. Ibland kan det finnas möjlighet att låta folk "gå ombord" genom att man kontrollerar boardingcard och sedan släpper in folk i en fålla där de får vänta på att flyget ska bli redo för ombordstigning. Och när ombordstigningen är klar, och alla är ombord på flyget, är "boarding completed". Så begreppet boarding är lite otydligt.
Tar man sedan hänsyn till att ett flygplan inom Europa kanske bara ska stå på marken i 30 minuter så blir det lite jobbigt. Airbus räknar med att en dörr klarar 18 avstigande passagerare per minut och att samma dörr klarar 12 ombordstigande per minut*. Med 180 passagerare innebär det 10 minuter för att tömma och 15 för att lasta om man bara har tillgång till en dörr. Då kan det vara värt mycket att minska antalet kabinväskor.
*
https://www.airbus.com/aircraft/support-services/airport-operations-and-... Jag klickade på "AC A320 / A320neo Nov 2019" och bläddrade fram till "sida" 5-3-0.