Ursprungligen postat av Neksnor
Säg att avgångstiden är 12.00. På ditt boardingcard kan det då stå exempelvis "boarding 11.35". Det innebär ungefär att om du inte är redo vid gaten 11.35 så kanske du inte får åka med. Ibland kan det finnas möjlighet att låta folk "gå ombord" genom att man kontrollerar boardingcard och sedan släpper in folk i en fålla där de får vänta på att flyget ska bli redo för ombordstigning. Och när ombordstigningen är klar, och alla är ombord på flyget, är "boarding completed". Så begreppet boarding är lite otydligt.
Tar man sedan hänsyn till att ett flygplan inom Europa kanske bara ska stå på marken i 30 minuter så blir det lite jobbigt. Airbus räknar med att en dörr klarar 18 avstigande passagerare per minut och att samma dörr klarar 12 ombordstigande per minut*. Med 180 passagerare innebär det 10 minuter för att tömma och 15 för att lasta om man bara har tillgång till en dörr. Då kan det vara värt mycket att minska antalet kabinväskor.
*
https://www.airbus.com/aircraft/support-services/airport-operations-and-... Jag klickade på "AC A320 / A320neo Nov 2019" och bläddrade fram till "sida" 5-3-0.
Min erfarenhet är att den tid som är stämplad på boarding cardet som boarding time så är det sällan som gaten för ombordstigning ens är öppen. Och det gäller inte bara Norwegian utan dom flesta bolag. Enda läget där gaten är öppnad 25 minuter före avgång är nog som du säger om man har ett utrymme efter gaten där passagerarna får vänta innan påstigningen men så är det på ganska få flygplatser idag.