Ursprungligen postat av DjPutte
Tror då mer på att Finnair ger sig in på dessa linjer som Norwegian flyger på åtminstone på Norra Sverige, Att inte Norska staten går in med mer kapital är mer en gåta för mig men dem gynnar SAS före ett Norsk bolag....
I jämförelse med t ex en tillverkningsindustri är det enkelt att starta upp ett flygbolag. Så det är inte heller så dyrt att släppa det.
En stats primära intresse för ett flygbolag bör vara att säkerställa inhemsk infrastruktur - att det går att resa till och från olika landsändar. Och om Norwegian konkar nu under en tid när vi inte bör resa så gör det inte så mycket. När vi vill och kan resa igen kommer det gå relativt snabbt för ett bolag att hyra in plan och piloter igen. Och om norsk inrikestrafik tas över av Finnair eller Whizzair så säkerställer ju de infrastrukturen. Och avseende jobben så är de flesta ändå på backen och norska. Dessutom brukar piloterna i utrikestrafik ändå ofta få sina intäkter i något slags lågskatteland.
Det är helt rätt att norska staten släpper Norwegian. De borde ha släppt dem redan i början av pandemin.
----
Vilka är Norwegians återstående destinationer från Arlanda (inrikes och utrikes)?