Ursprungligen postat av Merwinna
OK, jag tror jag förstår: båda piloterna ska ha sin hand på gasspakarna, för att inte en (företrädesvis styrmannen som har mindre erfarenhet) ska kunna få panik och dra dem bakåt för att försöka stanna planet, p.g.a. något problem som dyker upp när det är för sent att stanna planet p.g.a. för hög hastighet och för lite bana kvar..?
Ja, så kan man uttrycka det och rutinerna skiljer sig åt mellan olika flygbolag.
Piloterna gör alltid en takeoff briefing där man detaljerat går igenom av vilka skäl och när man ska avbryta takeoff.
Till exempel upp till 80 eller 100 knop avbryter man för alla typer av uppkomna fel och risker.
Över denna hastighet avbryter man bara i undantagsfall eftersom det då oftast är det säkraste att lyfta, analysera och åtgärda problemet i lugn och ro uppe i luften.
Skulle problemet vara av särskilt allvarlig natur väljer man naturligtvis att vända om och landa direkt.