Tror att du kan lugnt ta ett snack med mig. Jag kör väldigt mycket ute i Europa (är i Polen just nu) och jag har gjort en Europa tour med en cabbe. Det var 2010 och cabben var en Opel Tigra 2006 alltså en fräsch bil utan bekymmer.
Skall försöka dela upp allt i rubriker så blir det lättare än att skriva en fet uppsats.
Bilen
Du har nog redan förstått att bilen skall servas ordentligt. Du behöver faktiskt inte vara skiträdd för en bil mår mycket bättre vid motorvägskörning än körning ute på stan.
Se dock till så att service är gjort, oljor är bytta, inget läcker och däcken är bra. Se också till så att taket inte läcker in vatten. Det kan vara ett helvete senare.
Jag skulle också rekommendera dig en helförsäkring innan en sådan resa. Det är en riktigt bra investering.
Körning utomlands
Egentligen inte mycket mer komplicerat än Sverige. Kom bara ihåg att läsa på ordentligt vilka hastighetsgränser som gäller. I Sverige skyltar man alltid aktuell hastighet, medan i andra länder har du hastighetsskylt överstruken och då skall du veta vad som gäller för den typen av väg i det landet.
Tex. Polen: Motortrafikled med separata körfält (betecknas som S-väg) har hastighetsbegränsning på 120 km/h, Blåskyltad motorväg i Polen har hastighetsbegränsning 140 km/ om inget annat anges. I Tyskland har hastighetsbegränsning 100 km/h utanför tätort om inget annat anges. Båda länderna har tätortsskylt där det gäller 50 km/h. Var snäll och följ detta, för i Polen har man kameror uppsatta.
Förr i tiden fanns appen GoingAbroad, men den verkar inte funka mer.
Vägtullar
Vägtullar i Polen är rätt enkelt. Du kör fram till en betalstation och pröjsar med Visa/Mastercard. Superenkelt! Kom ihåg att i länder som Tjeckien, Slovakien, Österrike, Schweitz säkert fler kräver vinjetter för att köra på motorvägar. Du köper dessa på första bästa mack när du kört in i landet.
Antingen får du ett klistermärke att sätta på vindrutan, eller så löser du ett digitalt genom att fylla i ditt reg. nr (så funkar det tex. i Slovakien).
Vad skall du ta med?
Ångestmedicin, fine. De brukar inte direkt rota igenom bilen om du inte uttryckligen är misstänkt för något.
Sverige är unikt med att du i princip bara måste ha varningstriangel. I andra länder är reflexväst ett krav. Polen har sitt svammel om brandsläckare i bilen, men jag skiter i det. Vill de bötfälla mig så får de fan göra det!
Ta däremot med registreringsbevis. I många länder är det krav på att
Del 1 finns i bilen vid färd. Del 2 får du inte ta med, utan det stannar hemma i tryggt förvar.
Kör du cabbe så är det även smart att ta med solskyddsfaktor. Jag hade alltid en tub liggandes i min Opel.
Ja sedan tar du ju med körkort och pass, men det kan du säkert räkna ut med arslet att sådant skall med.
Körsträckor
Man kan väldigt lätt bli utmattad av monoton körning, speciellt när det regnar ute. Jag brukade ta en dag som transportsträcka och sedan ha minst 48 timmar i en stad. Annars är det smart att göra en routplan som inte är alltför sadistisk.
Kom också ihåg att vara vaken och utvilad när du kör. Ingen bra idé att försöka avverka 1200 km på en dag efter att man sovit 2,5 timmar med ångestattacker.
Boende
Där kommer Booking.com att vara din vän. Du måste faktiskt inte boka upp allt i förväg. Europa är fullt till bredden med boende. Kom bara ihåg att du har rätt mycket miljözoner i olika städer och många lägenheter har ingen parkering.
Här i Krakow där jag är nu plockade jag ett hotell lite utanför stan med underjordiskt garage och spårvagnslinje in till stan. Många Europeiska städer har en kollektivtrafik i världsklass så att du inte behöver köra runt med bil inne i stan. Krakow är en av dessa.
Slutligen kan jag hälsa att Östeuropa är numera mycket säkrare än Tyskland och Frankrike. Ibland förekommer det lite bitchig körstil, men bara ta det lugnt och följ trafikrytmen.
Du får gärna skicka PM till mig om du har fler frågor