Jag har delade känslor inför KLM. De är det enda flygbolag jag någonsin valt att bojkotta. Vid två tillfällen har jag under en längre tid valt att aktivt undvika alla flygningar med KLM. Vid båda tillfällena beror det på kabinpersonalen.
KLM är ett riktigt flygbolag. Dvs ett premiumbolag. Det betyder att mat, bagage osv alltid ingår i priset. Vissa flygbolag som SAS och Finnair har på senare tid valt att istället konkurrera med low cost airlines. Låga priser och låg kvalitet. Här finns inte sällan varken mat eller business class. Bättre än Ryanair, men inte bättre än Norwegian. KLM tillhör inte denna kategori.
KLM har även bra bonuskort. Man tappar inte sina airmiles efter tre år som vissa andra flygbolag, utan man behåller dem hur länge man vill. Kravet är att man måste flyga med KLM eller Air France minst en gång var 18:e månad.
Maten på långflygningarna är lite tråkig, men stolsutrymmet är bra. Både på kort- och långflygningar.
Min senaste bojkott av KLM pågick i fem år. Jag valde aktivt andra flygbolag, även när dessa hade längre flygtid och i vissa fall kostade mer än dubbelt så mycket. Orsaken är att jag inte kände mig bekväm med att stödja ett bolag som KLM efter att på nära håll sett hur kabinpersonalen behandlade sina passagerare.
Det finns flera exempel. En incident hände under en flygning mellan Amsterdam och Sydamerika för sex år sedan, där en manlig flygvärdinna skrek på en oskyldig passagerare inför alla de övriga passagerarna. Utan rimlig orsak.
Bakgrunden var att den manliga flygvärdinnan glömt att servera passageraren sin mat. Alla andra serverades sin mat, och passageraren försökte vid upprepade tillfällen få kontakt med personen och påpeka detta. Han hade säkert glömt det. Inget konstigt med det. Till slut rörda han flygvärdinnan lite lätt, för att få hans uppmärksamhet. Alternativet var att inte få någon mat alls. Då fick den manliga flygvärdinnan ett utbrott. Skrek att man inte fick röra kabinpersonalen.
Rimligt? Passageraren var lugn, nykter och reagerade lugnt på personens utbrott. En timme senare önskade passageraren att prata med någon ansvarig. Inget resultat. 15 minuter senare påminner passageraren att han vill prata med någon ansvarig. Inget händer. Efter att ha upprepat detta ytterligare en gång så kommer till slut en ansvarig fram. Passageraren blir då inforerad om att man inte får vara våldsam och absolut inte röra kabinperosnalen. Våldsam? Den övriga kabinperosnalen vittnade alla om att det var passagrarens fel. Att han hade varit våldsam. Nu råkade passageraren ha lika många vittnen som kunde styrka att han abslut inte varit våldsam.
Det allvaliga i detta är inte att KLM vid tillfället hade en manlig flygvärdinna som absolut inte borde arbetat där från början. Det allvarliga var att den övriga personalen inte reagerade, och ännu värre,medvetet ljög för att skydda sin medarbetare.
Alla kan göra fel. Men uppenbarligen hade KLM inte agerat felaktigt, och då anser jag inte att de håller den standard som jag förväntar mig av ett flygbolag. Att skrika på oskyldiga passagerare och sedan medvetet ljuga är att gå över gränsen. Jag har aldrig sett något liknande på något annat flygbolag. Någonsin. Därför upphörde jag helt att flyga med KLM under fem år.
Jag har valt att sluta med KLM vid två tillfällen, så detta var ingen engångsföreteelse. Även när jag slutade flyga vid det första tillfället så berodde det på kabinpersonalen.
Förra året valde jag att ge KLM en ny chans. Jag gillar Air France, och ville inte förlora mina air miles. Jag hade inte gjort någon flygning med Air France på över ett år, och jag skulle samtidigt till Amsterdam. Så jag beslöt mig för att ge KLM en sista chans. Det gången fungrade det bra.
Jag avråder ingen annan från att flyga med KLM, men personligen undviker jag fortfarande KLM ifall jag kan. De är inte nödvändigtvis ett dåligt flygbolag. Däremot har de anställda som inte borde vara anställda. Det faktum att ingen på KLM verkar tycka att detta är ett problem anser jag vara det största problemet.