Åka med fraktfartyg ut i världen!

#1 2010-02-03, 18:35
Kallekool
"kom på" en skön idé idag. Förr i tiden när människor ville upptäcka världen tog de ofta jobb på nån fraktbåt eller liknande som tog den ut i världen,

Funkar det inte idag? Jag menar, ta jobb som städare eller dylikt på nån båt och åka med?
#2 2010-02-03, 18:37
Kallekool
Kom just på att det var en dum trådstart... verkar finnas ganska mkt på google. sorry
#3 2010-02-03, 18:39
FetFulElak
Ursprungligen postat av Kallekool
"kom på" en skön idé idag. Förr i tiden när människor ville upptäcka världen tog de ofta jobb på nån fraktbåt eller liknande som tog den ut i världen,

Funkar det inte idag? Jag menar, ta jobb som städare eller dylikt på nån båt och åka med?

Nej, mestadels p.g.a. säkerheten. Dock kan du mot en penning hyra en plats på en del fraktfartyg, som passagerare...
#4 2010-02-03, 18:54
Kallekool
Har du nån koll på vad det kan kosta?
#5 2010-02-03, 22:23
alver
Ursprungligen postat av Kallekool
Har du nån koll på vad det kan kosta?


Jag googlade på "resa med fraktfartyg" och det här var första träffen
http://www.travelbyfreighter.com/
Gå sedan in på Resmål & Rutter.

En annan http://www.strandtravel.co.uk/
#6 2010-02-03, 22:39
Anrora
När jag jobbat ihop pengar, så blir det lätt en jordenrunt resa 126 dagar.
Ska bli kul att komma ut på sjön igen.
#7 2010-02-03, 23:14
TimGunn
500kr per dag för att åka med? Fuck that! Varför vill man betala så mycket?


Vore inte detta förresten det ultimata sättet för somaliska pirater att ta över att fartyg?
#8 2010-02-04, 02:31
fitta
Världen är inte som förr, man måste ha den ena utbildning efter den andra för att få gå ombord på de här fartygen... rätt tråkigt faktiskt, tänk förut när man bara kunde knalla ner till hamnen med en kappsäck och erbjuda sin arbetskraft ett par månader på sjön.
#9 2010-02-04, 03:33
Tyvärr knappast möjligt längre, pga mycket strikta krav på säkerhetskurser mm.

En möjlighet kan dock vara via kökspersonalen, många fartyg har ingen egen personal utan hyr in ett gäng som sköter matlagning, städning mm. Att komma in som diskare eller städare kan inte vara omöjligt. Jag vet tyvärr inte var de rekryteras, men någon annan kanske vet?
#10 2010-02-04, 03:37
phantastic
fixa basic safety utbildning och en sjöfartsbok så kan du söka jobb som mässman (städa/diska osv) eller jungman ( underhåll), resten av befattningarna behöver du mer utbildning för, men är inte så många svenska rederier som kör oceanfart nu så kan bli svårt o få jobb, speciellt i dessa tider.

Se mycket av världen kommer du inte heller få göra, då fartygen oftast ligger i hamn ca 1-2 dagar max. Och du ska sköta ditt jobb även när du e i hamnen, så du hinner bara gå iland när du e ledig.

Har vart ute på ett fartyg i tre månader nu och seglat över atlanten till usa, panama, ecuador, nya zealand, australien, korea där mönstrade jag av, fick en biljett till thailand ist för hem till sverige så är här nu på semester. Låter som man sett mycket, men oftast har man bara några timmar i varje hamn. Det man sett mest är blått vatten. Och så har man sluppit den iskalla vintern iaf.
#11 2010-02-04, 14:49
Kallekool
Ursprungligen postat av phantastic
fixa basic safety utbildning och en sjöfartsbok så kan du söka jobb som mässman (städa/diska osv) eller jungman ( underhåll), resten av befattningarna behöver du mer utbildning för, men är inte så många svenska rederier som kör oceanfart nu så kan bli svårt o få jobb, speciellt i dessa tider.

Se mycket av världen kommer du inte heller få göra, då fartygen oftast ligger i hamn ca 1-2 dagar max. Och du ska sköta ditt jobb även när du e i hamnen, så du hinner bara gå iland när du e ledig.

Har vart ute på ett fartyg i tre månader nu och seglat över atlanten till usa, panama, ecuador, nya zealand, australien, korea där mönstrade jag av, fick en biljett till thailand ist för hem till sverige så är här nu på semester. Låter som man sett mycket, men oftast har man bara några timmar i varje hamn. Det man sett mest är blått vatten. Och så har man sluppit den iskalla vintern iaf.



Mässman hade varit nått Är det helt att vara en drömmare om man jobbar i båt som tex går till australien, och sedan hoppa av där och stanna ett tag? (månader) lämna båten alltså, för att ta flyg hem
#12 2010-02-04, 14:57
Kallekool
vad krävs förresten för att få en sjöfartsbok? på transportstyrelsen står de ju att de testar om man är behörig?

Oj då, basic safety utbildningen kostar ju mer än flyg tur och retur till australien.....