Hitta diskussioner med liknande innehåll

Borde vi undvika air france?

#1 2011-08-17, 08:59
VinterFlickan
Hej!

Det ska bli en tripp till Paris nu i höst. På ditresan är det smidigast att välja air france (annars kommer vi att behöva sova en natt i Sthlm eftersom vi inte vill komma till Paris sent på kvällen). Nu är det så att jag läst en massa negativt om detta flygbolag, främst på internetforum. Personalen kan knappt engelska, bagaget kommer flera dagar efter man landat, otrevlig personal, går något fel får man ingen hjälp o.s.v.

Vad är era erfarenheter? Överdriver jag? Det här med bagaget kanske främst gäller vid mellanlandningar? Otrevlig personal och inget bagage i Paris - då känns det nästan värt en natt i Sthlm!
#2 2011-08-17, 09:19
Savoy
Ursprungligen postat av VinterFlickan
Hej!

Det ska bli en tripp till Paris nu i höst. På ditresan är det smidigast att välja air france (annars kommer vi att behöva sova en natt i Sthlm eftersom vi inte vill komma till Paris sent på kvällen). Nu är det så att jag läst en massa negativt om detta flygbolag, främst på internetforum. Personalen kan knappt engelska, bagaget kommer flera dagar efter man landat, otrevlig personal, går något fel får man ingen hjälp o.s.v.

Vad är era erfarenheter? Överdriver jag? Det här med bagaget kanske främst gäller vid mellanlandningar? Otrevlig personal och inget bagage i Paris - då känns det nästan värt en natt i Sthlm!


En massa ogrundat skitsnack som vanligt när det gäller något som är franskt. Har personligen aldrig blivit illa bemött under alla mina resor i Frankrike eller med AF. Hade transfer flera gånger på CDG med i praktiken mindre än en timme bytestid, förlorade aldrig något bagage. Inte direkt min erfarenhet av Heathrow, för att ta ett skräckexempel.

Sedan är CDG knappast världens bästa flygplats, det ska jag erkänna.

AF är kanske inte heller bäst i världen, men alla gånger bättre än SAS om du flyger ekonomi inom Europa. På långdistans har de väldigt ok mat.
#3 2011-08-17, 09:51
meatballsinminnesota
Visst, personalen kanske inte är de bästa på engelska men vem i Frankrike är det egentligen?

Reste med dem i somras och har inget att anmärka på. "Les Cars" som Air France officiella transferbussar heter var ett grymt smidigt alternativ. Försök att ta reda på om bussarna stannar i närheten av där ni bor då jag absolut kan rekommendera det från CDG in till Paris.
#4 2011-08-17, 10:07
morfar
Reste med air france för några veckor sedan, personalen kunde bra engelska på parisflyget och när vi bytte mot Brasilien fanns det en flygvärdinna för varje världspråk. Däremot drabbades vi av kraftiga förseningar. Innan resan hem ändrades vårt flyg fyra gånger. Så när vi väl skulle flyga hade vår en timme på Paris flygplatts bytts mot elva. Ingen somhelst respons från kundtjänst. Men vi hade tur andra fick sina plan inställda helt utan kompensation. Dom tar dig dit du ska men inte nödvändigtvis i tid.
#5 2011-08-17, 10:46
ayayeyey
Ursprungligen postat av VinterFlickan

Nu är det så att jag läst en massa negativt om detta flygbolag, främst på internetforum. Personalen kan knappt engelska, otrevlig personal, går något fel får man ingen hjälp o.s.v.



Ja, problemet är att det inte bara gäller flygbolaget, det gäller hela Frankrike som sådant.

Ursprungligen postat av VinterFlickan

Det ska bli en tripp till Paris nu i höst.


Du har valt fel land
#6 2011-08-17, 12:16
Qilin
Jag har åkt med AF massor med gånger, och det är faktiskt mitt favoritbolag. Bekväma och rena säten, trevlig och proffsig personal (som talar engelska). Kan inte komma på nåt dåligt faktiskt.
#7 2011-08-17, 17:07
Hotdang
De gånger jag rest med AF har personalen på flighten kunnat okej engelska, men kundservice delens engelska varit lite sämre. Mat, in-flight entertainment och flygplansinteriören, har utklassat dess konkurrenter i samma prisklass. Samtidigt har båda dessa AF-resor varit långa och på deras nya flygplan, som med alla flygbolag kan kvalitén variera brutalt, beroende på vilka resmål det rör sig om.
#8 2011-08-17, 17:19
N.Hult
AF är helt ok, bra kärror mm.
Det är flygplatsen i Paris som drar ner betyget, och där det krånglar.
Charls de knull är i särklass europas sämsta kan va en av världens sämsta flygplatser.
#9 2011-08-17, 19:01
Undviker AF mest för att de ingår i "det som blev över"-alliansen Skyteam som det inte är speciellt lönt att ha bonuskort för, att i stort sett bara ha AF, KLM eller Aeroflot att välja mellan gör ju ingen glad, speciellt inte om man bor i Sverige.
#10 2011-08-17, 19:49
Jag aker AF regelbundet, bade forstaklass, business och ekonomi. Jag skulle nog saga att de ar mitt favvo-bolag (som bevis pa detta har jag platinum-medlemskap i deras FF-program)

Vad galler ekonomiklass ar de ett bra flygbolag vilket ofta gor dem nagot dyrare an andra. Det ar for ovrigt ett fyra-stjarnigt bolag enligt Skytrax (medan t ex SAS och Ethiopian Airlines endast ar tre-stjarniga). Du kan t ex marka skillnad vad galler detaljer som att de pa langdistansflygningar oftast serverar champagne aven i ekonomi, innan planet har taxat ut.

Jag ar dock inte saker pa att du marker speciellt mycket skillnad under en sa pass kort resa som ARN-CDG. De ganger jag forlorat bagaget har de varsta skrackupplevelserna infunnit sig da jag haft att gora med SAS.

Dessutom: Air France har i min mening varldens nast vackraste flygvardinnor.
#11 2011-08-18, 09:56
VinterFlickan
Tackar så mycket för svaren! Känns lite bättre nu angående air france! Det får nog bli det en väg nu iaf, en vecka i paris lär väl bli dyr som bara den ändå
#12 2011-08-24, 16:59
Medlem20100615
Har flygit t o r med dem till Japan och delar med mig av mina erfarenheter.

+
De bjöd på ett glas champagne på flyget från Tokyo, även i Economy.
Sexiga flygvärdinnor.

-
Tjafsande och krånglade.
Bokade ett extra kolli bagage via telefon och blev lovad en rabatt man normalt bara får om man förbokar bagaget via internet. Det lät ju bra. Väl på Arlanda kräver de mig på fullt pris. Jag vägrar och hänvisar till löftet jag fått på telefon. Efter tjatande med kärringen vid AFs disk får jag bagaget till rabattpris med en gnällig kommentar om att jag till nästa gång vet vad som gäller. Jag påpekar att till nästa gång får hon se till att hennes kollegor inte lovar saker över telefon som AF inte kan leverera. Hon blir riktigt bitchig och muttrar. När jag sedan går till incheckningsdisken har min bokning försvunnit. Jag har min E-ticket med bokningsskod och jag har en slip där det står att jag har betalt för extra bagage till min bokning, men jag har ingen bokning. Den erfarna och trevliga kvinnan vid incheckningen har aldrig sett något liknande under sina år på AF/KLM. Under de ca 20 min från att jag lämnat bitchen vid AFs servicedisk till att jag kommit fram till incheckningen har "någon" tagit bort min bokning. Det tar ca 45-60min att reda ut det hela och den värdefulla tiden jag skulle spendera med min familj på Arlanda inför min utlandsflytt går förlorad.

Jag kommer fram till CDG inför bytet till Tokyo. Flyget till Tokyo är 2h försenat. Jag får en voucher. Den gäller endast för en softdrink. Och inte valfri softdrink utan någon billig fuljuice.

På flyget försöker jag använda min KLM-voucher jag fått på en KLM-flygning då entertainmentsystemet ombord varit trasigt. Den ska ge rabatt på tax-free shopping ombord. Trots att jag bokat resan med KLM och den är code-shared med AF (som ju gått samman med KLM?) kan jag inte använda min voucher, för den gäller bara på KLM-flygningar.

Hemresa, jul, snökaos på europas flygplatser. Eftersom det är jul och fransmän i allmänhet ogärna arbetar så stänger alla butiker tidigt och killarna som ska röja snö och spola av flygplansvingar, de är inte tillräckligt många. Omöjligt att köpa ens en chipspåse eller en chokladkaka efter kl 20. Jag landade kl 4 på morgonen efter låånga hungriga timmar på CGD. KLM-AF lovar via mail att ersätta taxiresan på 5-600 SEK. Jag har skickat in kvitton och mailat och ringt, men grodätarna gör allt för att slingra sig, jag orkar inte tjata längre.