Har flygit t o r med dem till Japan och delar med mig av mina erfarenheter.
+
De bjöd på ett glas champagne på flyget från Tokyo, även i Economy.
Sexiga flygvärdinnor.
-
Tjafsande och krånglade.
Bokade ett extra kolli bagage via telefon och blev lovad en rabatt man normalt bara får om man förbokar bagaget via internet. Det lät ju bra. Väl på Arlanda kräver de mig på fullt pris. Jag vägrar och hänvisar till löftet jag fått på telefon. Efter tjatande med kärringen vid AFs disk får jag bagaget till rabattpris med en gnällig kommentar om att jag till nästa gång vet vad som gäller. Jag påpekar att till nästa gång får hon se till att hennes kollegor inte lovar saker över telefon som AF inte kan leverera. Hon blir riktigt bitchig och muttrar. När jag sedan går till incheckningsdisken har min bokning försvunnit. Jag har min E-ticket med bokningsskod och jag har en slip där det står att jag har betalt för extra bagage till min bokning, men jag har ingen bokning. Den erfarna och trevliga kvinnan vid incheckningen har aldrig sett något liknande under sina år på AF/KLM. Under de ca 20 min från att jag lämnat bitchen vid AFs servicedisk till att jag kommit fram till incheckningen har "någon" tagit bort min bokning. Det tar ca 45-60min att reda ut det hela och den värdefulla tiden jag skulle spendera med min familj på Arlanda inför min utlandsflytt går förlorad.
Jag kommer fram till CDG inför bytet till Tokyo. Flyget till Tokyo är 2h försenat. Jag får en voucher. Den gäller endast för en softdrink. Och inte valfri softdrink utan någon billig fuljuice.
På flyget försöker jag använda min KLM-voucher jag fått på en KLM-flygning då entertainmentsystemet ombord varit trasigt. Den ska ge rabatt på tax-free shopping ombord. Trots att jag bokat resan med KLM och den är code-shared med AF (som ju gått samman med KLM?) kan jag inte använda min voucher, för den gäller bara på KLM-flygningar.
Hemresa, jul, snökaos på europas flygplatser. Eftersom det är jul och fransmän i allmänhet ogärna arbetar så stänger alla butiker tidigt och killarna som ska röja snö och spola av flygplansvingar, de är inte tillräckligt många. Omöjligt att köpa ens en chipspåse eller en chokladkaka efter kl 20. Jag landade kl 4 på morgonen efter låånga hungriga timmar på CGD. KLM-AF lovar via mail att ersätta taxiresan på 5-600 SEK. Jag har skickat in kvitton och mailat och ringt, men grodätarna gör allt för att slingra sig, jag orkar inte tjata längre.