Hitta diskussioner med liknande innehåll

Hur är Slovenien?

#1 2017-03-03, 10:02
Kulglass-
Hej hej...
Jag har en fråga angående Slovenien.
Tror ni de är fint där? Jag har googlat runt lite och ser ju fruktansvärt fint ut!
Bilder : https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=im...
https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=im...
https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=im...
De ser ju fruktansvärt fint ut och man känner lugnet.
Har ni varit där och kan ni berätta hur de är där?
Billigt,Bra engelska,fin kultur osv.
Mvh
#2 2017-03-03, 10:03
Kulglass-
Ursprungligen postat av Kulglass-
Hej hej...
Jag har en fråga angående Slovenien.
Tror ni de är fint där? Jag har googlat runt lite och ser ju fruktansvärt fint ut!
Bilder : https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=im...
https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=im...
https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=im...
De ser ju fruktansvärt fint ut och man känner lugnet.
Har ni varit där och kan ni berätta hur de är där?
Billigt,Bra engelska,fin kultur osv.
Mvh
Ursäkta de blev fel med länkarna.
#3 2017-03-03, 12:17
SillyWalks
Riktigt fint, min flickvän och hennes släkt är därifrån och det är god mat, trevligt folk och väldigt fin natur, speciellt runt Bled, Bovec och Ljubljana. När jag gick runt där så kom folk ut och bjöd en på bullar, öl och godis, dem är väldigt givmilda även om de inte tala ett ord engelska. Maten är ganska dyr och det finns inte jättemånga ställen där man kan bada osv. Men fortfarande mitt favoritland i europa.
De har dessutom de vackraste tjejerna jag någonsin sett, och om du tröttnar är det bara åka några mil till italien eller kroatien.
#4 2017-03-03, 13:02
Kulglass-
Ursprungligen postat av SillyWalks
Riktigt fint, min flickvän och hennes släkt är därifrån och det är god mat, trevligt folk och väldigt fin natur, speciellt runt Bled, Bovec och Ljubljana. När jag gick runt där så kom folk ut och bjöd en på bullar, öl och godis, dem är väldigt givmilda även om de inte tala ett ord engelska. Maten är ganska dyr och det finns inte jättemånga ställen där man kan bada osv. Men fortfarande mitt favoritland i europa.
De har dessutom de vackraste tjejerna jag någonsin sett, och om du tröttnar är det bara åka några mil till italien eller kroatien.

Håller med dig de ser ju helt makalöst fint ut och de känns som nån slags harmoni. (Nu låter jag som nån högkille rökt på eller snortat haha)
Vet du varför de är så dyrt om jag får fråga?
#5 2017-03-03, 14:12
Ursprungligen postat av Kulglass-

Vet du varför de är så dyrt om jag får fråga?


Det är fortfarande i genomsnitt billigare än länder som Sverige, Österrike och Italien om det kan vara någon tröst
Slovenien var den rikaste delen av ex-Jugoslavien (juggarna hade som bekant rätt att resa och flytta till väst under hela Kalla Kriget). Närheten till Österrike och Italien där du har städer som Graz och Trieste-Udine-Venedig gjorde att ganska många pendlade över gränsen till dessa arbetsmarknader och tjänade mer än de flesta andra juggar. Det gjorde även att slovenerna blev mästare i smuggeltrafik (kaffe var exv. ransonerat under 1980-talet liksom en drös andra importvaror). Så levnadsstandarden i Slovenien har alltid varit ganska hög och är nu nästan i västeuropeisk klass. Till skillnad från övriga ex-juggeland slapp man hela 1990-talskriget bortsett från tio dagars stridigheter i juni 1991 (rest-jugoflygvapnet bombade Ljubljana ett par gånger vilket var första gången sedan 1945 en europeisk stad blivit flygbombad). Man har alltså kommit lindrigt undan jämfört med de andra delarna av ex-Jugoslavien.


Slovenien är väldigt mycket av ett mikrokosmos av Centraleuropa och Sydeuropa. Allt finns faktiskt där; Alperna, byar vid dalgångar och kullar, vinodlingar, mot Ungern till börjar puztan och det platta slättlandskapet. Den lilla kusten vid Koper är inte särskilt stor, men nog är där Medelhavet (eller Adriatiska havet som i förlängningen leder till Medelhavet). Detta i ett land som är stort som Skåne. Samma sak med maten - Det är medelhavsmat och centraleuropeiskt kök i ett.


Som vanligt får man ställa sig frågan vad man är ute efter. Det som inte finns i landet är egentligen riktigt storstadsliv - Ljubljana är stort som Malmö ungefär, och det är visserligen en fin stadskärna men någon storstad som Wien eller Budapest är det förstås inte. Man hinner i princip se och uppleva hela staden under en dag. Men i och med placeringen så är du i mitten av allting om du sedan vill göra dagsutflykter mot Bled, Alperna eller kusten, det är max 10-15 mil från Ljubljana till dit man vill.

Postojnagrottorna halvvägs mellan Ljubljana-Koper/Trieste räknas som den största natursevärdheten. I denna del av landet finns enormt många grottor, har du bil så kan du besöka andra byar i närheten som säljer grottlagrad ost och sprit till facila priser. Vid vingårdarna är det bara att stanna till, provsmaka och ev. köpa med sig en flaska om man tycker om deras produkter.


Själv var jag där senast strax efter att EURO infördes 2007 (vilket gav vissa skeptiska blickar när jag strax efter ha varit i Slovenien skulle betala med slovenska EURO-mynt i ett österrikiskt värdshus i en mindre by i närheten av Wien ). Jag kan tänka mig att det blivit mer harmoniserat med grannländerna Italien/Österrike och att Slovenien liknar dessa länder än mer nuförtiden. Då på den tiden var det fortfarande väldigt manuellt betjänat (det var fler anställda vid järnvägsstationen i Ljubljana än jag sett i något västland, där fanns en som ordnade med bagage om man skulle resa långt, en i biljettluckan som bara läste tidtabeller för frågande resenärer, en som skrev upp dessa uppgifter på papperslappar osv) men det har säkert ändrat sig på de här tio åren. Redan då hade man moderna tåg men banorna gick väldigt långsamt och tågen gick inte alltid så ofta, så ska man göra dagsutflykter rekommenderar jag nog att ha/hyra en bil.
#6 2017-03-03, 16:28
Kulglass-
Ursprungligen postat av Hurrit
Det är fortfarande i genomsnitt billigare än länder som Sverige, Österrike och Italien om det kan vara någon tröst
Slovenien var den rikaste delen av ex-Jugoslavien (juggarna hade som bekant rätt att resa och flytta till väst under hela Kalla Kriget). Närheten till Österrike och Italien där du har städer som Graz och Trieste-Udine-Venedig gjorde att ganska många pendlade över gränsen till dessa arbetsmarknader och tjänade mer än de flesta andra juggar. Det gjorde även att slovenerna blev mästare i smuggeltrafik (kaffe var exv. ransonerat under 1980-talet liksom en drös andra importvaror). Så levnadsstandarden i Slovenien har alltid varit ganska hög och är nu nästan i västeuropeisk klass. Till skillnad från övriga ex-juggeland slapp man hela 1990-talskriget bortsett från tio dagars stridigheter i juni 1991 (rest-jugoflygvapnet bombade Ljubljana ett par gånger vilket var första gången sedan 1945 en europeisk stad blivit flygbombad). Man har alltså kommit lindrigt undan jämfört med de andra delarna av ex-Jugoslavien.


Slovenien är väldigt mycket av ett mikrokosmos av Centraleuropa och Sydeuropa. Allt finns faktiskt där; Alperna, byar vid dalgångar och kullar, vinodlingar, mot Ungern till börjar puztan och det platta slättlandskapet. Den lilla kusten vid Koper är inte särskilt stor, men nog är där Medelhavet (eller Adriatiska havet som i förlängningen leder till Medelhavet). Detta i ett land som är stort som Skåne. Samma sak med maten - Det är medelhavsmat och centraleuropeiskt kök i ett.


Som vanligt får man ställa sig frågan vad man är ute efter. Det som inte finns i landet är egentligen riktigt storstadsliv - Ljubljana är stort som Malmö ungefär, och det är visserligen en fin stadskärna men någon storstad som Wien eller Budapest är det förstås inte. Man hinner i princip se och uppleva hela staden under en dag. Men i och med placeringen så är du i mitten av allting om du sedan vill göra dagsutflykter mot Bled, Alperna eller kusten, det är max 10-15 mil från Ljubljana till dit man vill.

Postojnagrottorna halvvägs mellan Ljubljana-Koper/Trieste räknas som den största natursevärdheten. I denna del av landet finns enormt många grottor, har du bil så kan du besöka andra byar i närheten som säljer grottlagrad ost och sprit till facila priser. Vid vingårdarna är det bara att stanna till, provsmaka och ev. köpa med sig en flaska om man tycker om deras produkter.


Själv var jag där senast strax efter att EURO infördes 2007 (vilket gav vissa skeptiska blickar när jag strax efter ha varit i Slovenien skulle betala med slovenska EURO-mynt i ett österrikiskt värdshus i en mindre by i närheten av Wien ). Jag kan tänka mig att det blivit mer harmoniserat med grannländerna Italien/Österrike och att Slovenien liknar dessa länder än mer nuförtiden. Då på den tiden var det fortfarande väldigt manuellt betjänat (det var fler anställda vid järnvägsstationen i Ljubljana än jag sett i något västland, där fanns en som ordnade med bagage om man skulle resa långt, en i biljettluckan som bara läste tidtabeller för frågande resenärer, en som skrev upp dessa uppgifter på papperslappar osv) men det har säkert ändrat sig på de här tio åren. Redan då hade man moderna tåg men banorna gick väldigt långsamt och tågen gick inte alltid så ofta, så ska man göra dagsutflykter rekommenderar jag nog att ha/hyra en bil.

Tack för faktan! Du var ju en jävla faktabok
#7 2017-03-03, 18:34
NaZdravi
Intressant tråd då man själv funderat lite på Slovenien.
Som sagt så verkar det sjukt vackert och trevligt (Bled, Piran, Ljubljana) och jag vet att de låg topp tio över världens säkraste länder.

Just mixen centraleuropa/juggeland/medelhavet verkar spännande.
Hur tar man sig dit enklast från Göteborg?
#8 2017-03-03, 20:02
Kulglass-
Ursprungligen postat av NaZdravi
Intressant tråd då man själv funderat lite på Slovenien.
Som sagt så verkar det sjukt vackert och trevligt (Bled, Piran, Ljubljana) och jag vet att de låg topp tio över världens säkraste länder.

Just mixen centraleuropa/juggeland/medelhavet verkar spännande.
Hur tar man sig dit enklast från Göteborg?

Tackar för komplimangen! Känns en go kompott med fin natur,Adriatiska Havet osv.
De känns som man kan utforska landet på många fina ställen.
Dyrt med flyget... Men här https://www.skyscanner.se/transport/flights/got/si/cheapest-flights-from... Varsegod!
#9 2017-03-04, 15:37
Ördög
TS har fått bra tips. Jag har tyvärr besökt Slovenien bara en gång och det var redan 1999, så mina erfarenheter är inte helt färska. Men utöver de platser som nämns i tråden kan jag rekommendera grottorna i Škocjan. Den Lonely Planet-guide jag hade som bibel under resan menade att grottorna i Postojna var överexploaterade, och ansåg att ett besök i Škocjan skulle bli mer givande. Så jag for dit, och har inget att klaga på.

http://www.park-skocjanske-jame.si/

Och ingen militärhistorisk nörd eller Hemingway-läsare ska försumma en tur till Kobarid och floden Soča, eller Caporetto och Isonzo som de italienska namnen lyder. Här utkämpades blodiga strider under första världskriget åren 1915 till 1918. Slovenien fanns ju inte som stat på den tiden, och presentationen av striderna på Kobarids museum är därför fri från patriotiska övertoner. Det är ett museum över krigets helvete och soldaternas lidanden på båda sidorna av fronten, där tas inte parti för någondera sidan.

http://www.kobariski-muzej.si/
#10 2017-03-04, 18:12
Ett intressant resmål om man gillar tåg och järnvägar i bergsmiljöer är att åka mellan Jesenice-Nova Gorica - Trieste över Wocheiner Bahn:

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Jesenice%E2%80%93Trieste

Österrike-Ungern byggde flera alpina banor i början av 1900-talet, den här sträckningen ihop med Karawankenbahn och Tauernbahn som skulle förbinda Salzburg med Trieste som var rikets stora utskeppningshamn. Innan dess var det en rejäl omväg österut om man skulle från Salzburg och rakt söderut.

Efter första världskriget har sträckningen från Jesenice (nära gränsen till Österrike) till Trieste varit delad i två länder, där den italienska delen är minimal och den slovenska delen innefattar en sex km lång tunnel. Ett extremt dyrt och komplicerat projekt som stod klart bara ett par år innan helvetet brakade loss...
Utsikten för den ferrovialt lagde med intresse av alpina bakgrundsmiljöer tillfredsställs i en extremt hög grad om jag säger så.


Det går lokaltåg idag mellan Jesenice och till italienska gränsen vid Kreplje (väldigt nära Trieste) och går alltså igenom de glesbefolkade västra alpina delarna av landet vilket tar två timmar (betagande bergslandskap som sagt) och går 5-6 ggr om dagen. Längs samma järnvägssträckning ligger även Nova Goricia som byggdes upp efter 1947 (den nya jugoslaviska-italienska gränsen drogs upp det året, varför Nova Goricia byggdes som gränsstad). Gränsen går vid villaträdgårdar ungefär och var den "svagaste" länken i Järnridån under Kalla Kriget (juggarna kunde som sagt var resa till väst som de ville, å andra sidan hade staten avtal med övriga Östblocket om att inte släppa ut östtyskar, polacker, ungrare m.fl. den vägen så staten hade viss koll över gränsstationerna). Inte så arkitektoniskt som sådant, men fascinerade avsnitt av Järnridån och en stadsmiljö som var det hetaste man kunde bygga i södra Europa 1950.
#11 2017-03-06, 18:44
ortsnamn
Har själv bara varit i Ljubljana i några dagar plus åkt tåg genom Slovenien, men kan verkligen ändå rekommendera det. Ljubljana är supermysigt, vackert och lagom stort/litet. Kändes som att hela stan satt ute och drack öl på olika uteserveringar. Att åka tåg igenom landet var också oerhört vackert. Landet kallas väl ett Europa i miniatyr, i och med att det innehåller så mycket olika och vacker natur på så liten yta. Landet känns lite som en blandning av Italien, Österrike och ett Balkanland.
Tyckte också människorna kändes oerhört sympatiska. När jag skulle åka in i landet (och Schengengränsen) med tåg blev det nåt vajsing med mitt pass, av nån anledning stod det registrerat som stulet i Italien när de kontrollerade det. Mina fördomar kring gränsvakter (och då framförallt kanske de på Balkan och i östeuropa) har alltid varit att de är väldigt barska, omedgörliga och otrevliga. Här var det precis tvärtom. Jag var förvisso tvungen att kliva av tåget, men de bad tusen gånger om ursäkt och förklarade att något måste ha blivit fel eftersom de såg att det var jag i passet. Efter en timme vid gränsstationen kom de och åter bad om ursäkt och sa att situationen var löst och hjälpte mig komma med nästa tåg. Så kändes även folk jag träffade inne i Slovenien sen, oerhört trevliga.
Enda minuset jag kan komma på jämfört med andra länder på Balkan är väl att Slovenien var mycket mycket dyrare, väsentlig skillnad bara jämfört med Kroatien.
Hoppas du åker, tror inte du kommer att ångra det.
#12 2019-03-24, 21:12
helofin
Tittar på ett land där jag vill beta av min pension när den väl kommer. Portugal, Spanien och sånt skit lockar inte. Inte heller Thailand. Jag vill ha kvalitet. Pengar mindre problem.

Slovenien verkar fantastiskt av flera olika skäl.

Skulle gärna höra om det finns någon här på FB som är från Slovenien eller kan Slovenien väl.

- Hur är folket?
- Hur är matkulturen?
- Hur är företagsklimatet och skatter?
- Hur är deras inställning till muslimer?
- Hur är deras inställning till skötsamma invandrare?