Flygplan landar sidledes under storm

#1 2018-10-15, 22:20
JustZlatan
En massa flygplan landar sidledes på Bristol Airport under stormen Callum. Är det här normalt?

https://twitter.com/XHNews/status/1051484878628249600?ref_src=twsrc%5Etf...

https://www.youtube.com/watch?v=BuoY_agvSs8
#2 2018-10-15, 22:32
AndersJohanssen
Det där hör inte till vanligheterna och jag har själv aldrig varit med om det, men nu är det orkansäsong och då kan man förvänta sig lite hårdare väder.

Turbulens kan vara riktigt otäckt men oftast harmlöst

Snyggt jobbat av piloterna, den svåraste manöver av dom alla sägs vara inverterad flygning, där snackar vi serious skill.
#3 2018-10-15, 22:47
spacefun
riktigt coolt , grymt duktiga piloter
#4 2018-10-15, 23:02
EckiEcki
Ursprungligen postat av JustZlatan
En massa flygplan landar sidledes på Bristol Airport under stormen Callum. Är det här normalt?

https://twitter.com/XHNews/status/1051484878628249600?ref_src=twsrc%5Etf...

https://www.youtube.com/watch?v=BuoY_agvSs8


Crabbing, Vingglidning, korsade roder. Kärt barn har många namn, men någon extraordinärt är det inte. Samtliga dessa i flygningar gjordes ju inom kurvan. Hade vinden varit värre än vad planet är avsett för hade man antingen gått till annan flygplats eller förklarat nödläge och nödlandat.

Vissa (förvisso få... ) flygplan har tillochmed vridbara landningsställ för att underlätta. Även om den är föråldrad så är en bild på en B52 aldrig fel.

https://i.stack.imgur.com/NykHM.jpg

Edit.. Hm, när jag tänker efter så kan det tillochmed vara unikt för Stratofortress.
#5 2018-10-15, 23:05
Mia-Rovy
Ser helt livsfarligt ut. Att det där ska fungera måste väl hänga på att vinden är oföränderlig?

Varför gör man så? Är det inte en idiotisk risk att ta?
#6 2018-10-15, 23:08
EckiEcki
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Ser helt livsfarligt ut. Att det där ska fungera måste väl hänga på att vinden är oföränderlig?

Varför gör man så? Är det inte en idiotisk risk att ta?


Nej, vinden är definitivt föränderlig, särskilt så nära marken så har man markeffekt och markvirvlsr också.

Man gör så för att det inte är någon fara att tala om, som jag skrev tidigare så är inte detta utanför vad tillverkarna har angett som acceptabel vind.

Vill du se på gränsen? Kolla denna. https://m.youtube.com/watch?v=trrUkKUyhl4

Nu har jag aldrig flugit passagerarplan. Men att landa ett segelflygplan när det blåser 35 sekundmeter var spännande nog. då har man verkligen bara ett försök.
#7 2018-10-15, 23:12
ksv
Ja, det är helt normalt.
Man måste hålla upp mot vinden för att inte blåsa ur kurs.

Sedan finns några olika tekniker på hur sättningen sker.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crosswind_landing

Som du ser på youtube-klippet är det några flygplan som rätar upp flygplanet precis innan sättning, medan andra inte gör det.
#8 2018-10-15, 23:20
EckiEcki
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
den svåraste manöver av dom alla sägs vara inverterad flygning, där snackar vi serious skill.


Ehm.. Nej. Varför skulle inverters flygning vara svårt? Förutom en annorlunda alfa så är det ingen skillnad. Ja, förutom att "vanliga" flygplan inte har bränslesystem som klarar av negatkv belastning mer än några sekunder innan man får problem med sumpar, läckage, pickup och liknande.
#9 2018-10-15, 23:57
krakelibrankel
Ser ut som att han kör snett hela vägen ned i banan. Tydligen går det att göra med större plan. De rätar upp sig själva på banan.
#10 2018-10-16, 00:17
Bristol har en landningsbana, riktning 9/27 (= öst-väst).
Enligt mina METAR-skillz var vinden ganska 190° den dagen (12/10), alltså 80° sidvind. Vindhastighet omkring 25 knop och runt 35 knop i byarna. Som värst 90° sidvind, 29 knop och byar på 41 knop.

Om det är mycket eller lite får någon med fetare körkort än undertecknad svara på.
#11 2018-10-16, 01:01
Skulle det fungera att låta planet landa sig själv i dessa vindar?
#12 2018-10-16, 10:07
ksv
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Ser ut som att han kör snett hela vägen ned i banan. Tydligen går det att göra med större plan. De rätar upp sig själva på banan.
Med tekniken som kallar "crab" gör man i princip det.
Se länken i min post ovan.

Ursprungligen postat av Neksnor
Bristol har en landningsbana, riktning 9/27 (= öst-väst).
Enligt mina METAR-skillz var vinden ganska 190° den dagen (12/10), alltså 80° sidvind. Vindhastighet omkring 25 knop och runt 35 knop i byarna. Som värst 90° sidvind, 29 knop och byar på 41 knop.

Om det är mycket eller lite får någon med fetare körkort än undertecknad svara på.
757:an får landa med upp till 40 kt i sidvindskomposant.
Det är ett stabilt och lättfluget plan som är lätt att hantera även i sådana vindar.
Jag har själv landat just den typen i sådana vindar några gånger.

Andra flygplanstyper har lägre begränsningar.
På B737 sänktes tillåten sidvindskomposant efter att man satt på winglets, eftersom den ökade vingspannen också ökade risken att slå i vingspetsen vid landning i kraftig sidvind.

Ursprungligen postat av fsker
Skulle det fungera att låta planet landa sig själv i dessa vindar?
Nej.
Autoland får inte användas om det blåser mycket. Gränsen ligger på runt 20-25 knop i vind för att få göra det.