Singapore Airlines, ändrar/tar bort platsbokning (Red.Mod)

#1 2019-01-21, 13:05
Vi har bara flugit en gång tidigare med Singapore Airlines, ToR Australien för några år sen.
Ska ju vara det bästa flygbolaget eller ett av de allra bästa.

Bokade 11 månader i förväg och bokade sittplatser på alla sträckorna. Vide incheckning hade de ändå bytt våra platser på en sträcka så vi satt på skilda rader (det var helt vanliga platser, inte nödutgång, extra benplats). Detta kunde de inte fixa ens i München där vi mellanlandade och for runt hela flygplatsen för att komma till deras kontor. Enda beskedet vi fick var att "någon kund som var mer värd än oss ville ha platser bredvid varandra"!

Då bestämde vi oss egentligen för "aldrig mer Singapore Airlines".

Vi började sen planera en Nya Zeeland-resa och S A hade överlägset bäst flygtider och hyfsat pris så tyvärr frångick vi beslutet och övertalade oss att det var säkert ett olycksfall i arbetet och det kan ju inte hända igen....

Så vi bokade drygt 11 månader i förväg och nu hade man infört en kostnad för platsbokning, vi bokade bara platser på en sträcka då vi gärna vill sitta uppe på A380 där det är 2 säten i bredd.

Vi gjorde bokningen och betalade hela priset med kort. Fick bekräftelse där de bokade platserna finns med. Vi fick alltså ett pris när vi sökte resan (på S As hemsida) lade till platser, fick då ett högre pris, vi valde att använda poäng så slutpriset i kronor blev ungefär som ursprungspriset plus att det gick nästan 9000 poäng (som vi antagligen ändå inte kunnat använda till något).

Häromdagen började frugan prata om platsbokning och jag gick med på att boka platser på resten av sträckorna (vilket kostade ytterligare ca. 1020:-DKK!)
Då ser vi att platserna vi bokade i Mars 2018 inte syns i bokningen.

Nu påstår Singapore Airlines att vi inte betalat utan kräver betalning en gång till, dessutom finns så klart inte de platser vi bokade från början kvar.

Inga argument eller bevis duger utan de bara ska lura av oss 198:-DKK. De kräver dessutom kvitto vilket de aldrig skickat på någonting vi betalat.

Själv ser jag det som helt obegripligt att man väljer att lura kunderna på småpengar och därmed blir av med kunder plus riskerar negativ publicitet.
#2 2019-01-21, 14:58
davetheslave
Vad är det för bevis du har då?
#3 2019-01-21, 16:35
Ursprungligen postat av davetheslave
Vad är det för bevis du har då?


Bokningsbekräftelse där det tydligt framgår, platserna vi bokat och att resan är betald samt kontoutdrag från kreditkort på hela summan utöver det poängen var värda, plus S As egna kontoutdrag där poängen dragits för transaktionen.

Kan uppdatera med att de nu efter ca. tjugo mejl fram och tillbaka och att jag till sist påtalat min förvåning över att de hellre riskerar missnöjda kunder och dålig publicitet i reseforum, på Facebook och hemsidor än att erkänna sitt fel eller helt enkelt bjuder av goodwill om de nu inte kan se att de gjort fel, vidhåller att de gjort rätt men att de nu ändå bjuder de på dessa 198:-.

Tilläggas kan ju också att det är extra stelbent eftersom ifall vi bokat resan nu i.s.f. i god tid så hade platsbokningar ingått gratis.

Nåja, det lär ju inte bli Singapore Airlines för oss fler gånger ändå.
#4 2019-01-21, 18:13
davetheslave
Ursprungligen postat av Floridasidan
Bokningsbekräftelse där det tydligt framgår, platserna vi bokat och att resan är betald samt kontoutdrag från kreditkort på hela summan utöver det poängen var värda, plus S As egna kontoutdrag där poängen dragits för transaktionen.

Kan uppdatera med att de nu efter ca. tjugo mejl fram och tillbaka och att jag till sist påtalat min förvåning över att de hellre riskerar missnöjda kunder och dålig publicitet i reseforum, på Facebook och hemsidor än att erkänna sitt fel eller helt enkelt bjuder av goodwill om de nu inte kan se att de gjort fel, vidhåller att de gjort rätt men att de nu ändå bjuder de på dessa 198:-.

Tilläggas kan ju också att det är extra stelbent eftersom ifall vi bokat resan nu i.s.f. i god tid så hade platsbokningar ingått gratis.

Nåja, det lär ju inte bli Singapore Airlines för oss fler gånger ändå.


Ja de låter ju som rätt solida bevis. Antagligen så fattade väl någon där att de gjort fel men ville inte erkänna det.
#5 2019-01-22, 12:58
DraxLtd
Ursprungligen postat av Floridasidan
Vi har bara flugit en gång tidigare med Singapore Airlines, ToR Australien för några år sen.
Ska ju vara det bästa flygbolaget eller ett av de allra bästa.

Bokade 11 månader i förväg och bokade sittplatser på alla sträckorna. Vide incheckning hade de ändå bytt våra platser på en sträcka så vi satt på skilda rader (det var helt vanliga platser, inte nödutgång, extra benplats). Detta kunde de inte fixa ens i München där vi mellanlandade och for runt hela flygplatsen för att komma till deras kontor. Enda beskedet vi fick var att "någon kund som var mer värd än oss ville ha platser bredvid varandra"!

Då bestämde vi oss egentligen för "aldrig mer Singapore Airlines".

Vi började sen planera en Nya Zeeland-resa och S A hade överlägset bäst flygtider och hyfsat pris så tyvärr frångick vi beslutet och övertalade oss att det var säkert ett olycksfall i arbetet och det kan ju inte hända igen....

Så vi bokade drygt 11 månader i förväg och nu hade man infört en kostnad för platsbokning, vi bokade bara platser på en sträcka då vi gärna vill sitta uppe på A380 där det är 2 säten i bredd.

Vi gjorde bokningen och betalade hela priset med kort. Fick bekräftelse där de bokade platserna finns med. Vi fick alltså ett pris när vi sökte resan (på S As hemsida) lade till platser, fick då ett högre pris, vi valde att använda poäng så slutpriset i kronor blev ungefär som ursprungspriset plus att det gick nästan 9000 poäng (som vi antagligen ändå inte kunnat använda till något).

Häromdagen började frugan prata om platsbokning och jag gick med på att boka platser på resten av sträckorna (vilket kostade ytterligare ca. 1020:-DKK!)
Då ser vi att platserna vi bokade i Mars 2018 inte syns i bokningen.

Nu påstår Singapore Airlines att vi inte betalat utan kräver betalning en gång till, dessutom finns så klart inte de platser vi bokade från början kvar.

Inga argument eller bevis duger utan de bara ska lura av oss 198:-DKK. De kräver dessutom kvitto vilket de aldrig skickat på någonting vi betalat.

Själv ser jag det som helt obegripligt att man väljer att lura kunderna på småpengar och därmed blir av med kunder plus riskerar negativ publicitet.


Ni har ju accepterat deras avtalsvillkor så vad är problemet?

Nu vet jag inte exakt vad som står där då jag själv sällan läser mer än det nödvändiga, men generellt så skriver flygbolagen att man gör allt för att resenären ska få den sittplats som han valt men att man av drift- eller flygtekniska säkerhetsskäl tar sig rätten att tilldela den önskade platsen fritt, även efter ombordstigning, och att det är incheckningspersonalen eller besättningen som tar det slutgiltiga beslutet. Det står också något i stil med att man försöker erbjuda en lämpligt ersättningsplats, speciellt om det gäller flera personer som vill sitta tillsammans eller om man bokat extra benutrymme. Blir man inte nöjd med ersättningsplatsen man blir tilldelad kan man ansöka om återbetalning. Det brukar också stå att flygbolaget har rätt att ändra avtalsvillkoren när som helst och utan att behöva informera resenären om det.

Jag har själv flugit med Singapore Airlines flertalet gånger och det har alltid fungerat problemfritt till skillnad mot t.ex. British Airways som ofta strular på ett eller annat sätt. Väljer dock att fortsätta flyga med bolaget eftersom det inte är hela världen när fel inträffar.

Sedan bryr sig inte flygbolagen det minsta om att du hotar med att skriva negativt om bolaget då din åsikt är en droppe i havet av alla andra omdömen. Folk som läser omdömen vet att det alltid finns två sidor av en historia och därför tar omdömen med en nypa salt.
#6 2019-01-22, 14:28
Ursprungligen postat av DraxLtd
Ni har ju accepterat deras avtalsvillkor så vad är problemet?

Nu vet jag inte exakt vad som står där då jag själv sällan läser mer än det nödvändiga, men generellt så skriver flygbolagen att man gör allt för att resenären ska få den sittplats som han valt men att man av drift- eller flygtekniska säkerhetsskäl tar sig rätten att tilldela den önskade platsen fritt, även efter ombordstigning, och att det är incheckningspersonalen eller besättningen som tar det slutgiltiga beslutet. Det står också något i stil med att man försöker erbjuda en lämpligt ersättningsplats, speciellt om det gäller flera personer som vill sitta tillsammans eller om man bokat extra benutrymme. Blir man inte nöjd med ersättningsplatsen man blir tilldelad kan man ansöka om återbetalning. Det brukar också stå att flygbolaget har rätt att ändra avtalsvillkoren när som helst och utan att behöva informera resenären om det.

Jag har själv flugit med Singapore Airlines flertalet gånger och det har alltid fungerat problemfritt till skillnad mot t.ex. British Airways som ofta strular på ett eller annat sätt. Väljer dock att fortsätta flyga med bolaget eftersom det inte är hela världen när fel inträffar.

Sedan bryr sig inte flygbolagen det minsta om att du hotar med att skriva negativt om bolaget då din åsikt är en droppe i havet av alla andra omdömen. Folk som läser omdömen vet att det alltid finns två sidor av en historia och därför tar omdömen med en nypa salt.


Tack för dina synpunkter jag ser ju att det inte är relevant för oss och att du inte förstår vad problemet är om du läst inlägget känns märkligt.
Att man kan bli flyttad om det t.ex. är någon som behöver en plats p.g.a. att den är avsedd för barn eller har mer utrymme för någon handikappad o.s.v. är något helt annat.

När man bokar och betalar för specifika platser och de sen helt sonika tar bort dessa och begär ny betalning för att boka omigen är något helt annat. Skulle det vara så att platserna behövdes av någon annan, vilket är osannolikt eftersom det var standardplatser, så borde de självklar låta oss välja andra likvärdiga platser.

Är det ett fel i deras system så ska de be om ursäkt och låta oss välja likvärdiga säten.

Nu är jag inte den som ger upp lätt när det gäller speciellt principer, gillar inte att bli blåst helt enkelt. Hade jag gjort det så hade vi fått betala dubbelt, sen struntar jag i vad som fick dem att ändra sig. En ursäkt hade varit trevligt och hade de fixat problemet direkt plus en ursäkt kunde vi kanske bli kvar som kunder.

Vad du har för erfarenheter av bolaget spelar ingen som helst roll, två resor med dem och på båda har de betett sig som idioter, total avsaknad av servicekänsla och sunt förnuft, alltså inte Singapore Airlines för oss oavsett hur bra de kan vara och kanske är för det mesta. Kvittar ju vad folk haft problem med så dyker det alltid upp andra som måste tala om hur många gånger de gjort samma sak men aldrig haft problem

Är man korkad eller gärna kastar pengar i sjön och blir blåst så bryr man sig inte om vad man läser, om någonting, då chansar man med allt, har man lite vett så försöker man ta in information och bilda sig en uppfattning själv innan man köper något. Kanske därför det skrivs och läses massor av recensioner om allt möjligt?
#7 2019-01-22, 16:28
DraxLtd
Ursprungligen postat av Floridasidan
Tack för dina synpunkter jag ser ju att det inte är relevant för oss.


Är inte deras avtalsvillkor som ni godkänt relevant för er?

Bokade 11 månader i förväg och bokade sittplatser på alla sträckorna. Vide incheckning hade de ändå bytt våra platser på en sträcka så vi satt på skilda rader.


Vilket man enligt villkoren tar sig rätten att göra, och i ert fall gjorde. Man har inte gjort något fel som sagt.

Vad du har för erfarenheter av bolaget spelar ingen som helst roll.


Och vad du har för erfarenheter spelar heller ingen roll men fortsätt gnälla på nätet, det blir säkert bra ska du nog allt se.
#8 2019-01-22, 16:41
BlueMarlin123
Ursprungligen postat av DraxLtd
Är inte deras avtalsvillkor som ni godkänt relevant för er?



Vilket man enligt villkoren tar sig rätten att göra, och i ert fall gjorde. Man har inte gjort något fel som sagt.



Och vad du har för erfarenheter spelar heller ingen roll men fortsätt gnälla på nätet, det blir säkert bra ska du nog allt se.


Vad annat kan hen göra, idiot verkar var ditt första namn
Flygbolag, kan jämställas med banker,försäkringsbolag,och bil verkstäder dom gör precis hur dom vill utan att nån kan göra nått åt det,
flyger ofta med Typ Air asia , Cebu Pacific och dom kommer med dom dummaste ursäkter som finns,ex "sorry your flight is cancelled because manila runway is closed" or sorry to say your flight is cancelled because aircraft problem" 6 months in advance ,,, hate them kill them avoid them
#9 2019-01-22, 16:54
DraxLtd
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Vad annat kan hen göra, idiot verkar var ditt första namn
Flygbolag, kan jämställas med banker,försäkringsbolag,och bil verkstäder dom gör precis hur dom vill utan att nån kan göra nått åt det,
flyger ofta med Typ Air asia , Cebu Pacific och dom kommer med dom dummaste ursäkter som finns,ex "sorry your flight is cancelled because manila runway is closed" or sorry to say your flight is cancelled because aircraft problem" 6 months in advance ,,, hate them kill them avoid them


Vem är idioten? Jag som vet vad jag går med på när jag godkänner avtalet och som inte gnäller när fel uppstår eller personer som er som gnäller och har er trots att ni gått med på det ni gnäller om? Haha!
#10 2019-01-22, 21:47
Ursprungligen postat av DraxLtd
Är inte deras avtalsvillkor som ni godkänt relevant för er?



Vilket man enligt villkoren tar sig rätten att göra, och i ert fall gjorde. Man har inte gjort något fel som sagt.



Och vad du har för erfarenheter spelar heller ingen roll men fortsätt gnälla på nätet, det blir säkert bra ska du nog allt se.


Du har uppenbarligen inte läst eller så har du svårt med läsförståelsen.

På forum diskuterar man, du behöver inte läsa om du inte tåler det!
#11 2019-01-22, 23:02
DraxLtd
Ursprungligen postat av Floridasidan
Du har uppenbarligen inte läst eller så har du svårt med läsförståelsen.

På forum diskuterar man, du behöver inte läsa om du inte tåler det!


Tåler? Och du påstår att jag har problem...

Hur ska du ha det? Först är min synpunkt inte relevant, nu vill du plötsligt diskutera?

Som jag skrev så har du accepterat avtalsvillkoren när du valde att bli kund hos flygbolaget. Du verkar dock inte veta vad du gått med på eftersom du gnäller om saker som flygbolaget får göra. Man kan utan problem välja att helt plocka bort dig som resenär och din bokning och ge den till någon annan resenär som man anser vara en bättre kund vid t.ex. en överbokning. Man kan också flytta runt resenärerna hur man vill även om man valt och betalt för en specifik plats. Flygbolagen kan göra många, många saker och det finns inget som du kan göra mer än att gnälla på forum samt skriva mail och klaga då du känner dig lurad på dina sittplatser och 200 DKK, trots att du inte blivit det.

Skulle inte förvåna mig om du är en sådan person som ropar på servitrisen och kräver en köttbulle till eftersom du bara fått 11 när det står på menyn att man ska få 12.
#12 2019-01-22, 23:15
Som jag tolkar bolagets villkor så har de rätt att placera folk efter behag, även om de har betalat för en viss plats. Men jag hittar inget som nämner huruvida eventuell betalning då ska återbetalas.
Jag hittar inte heller något i villkoren som hindrar resenärer att offentligt idiotförklara flygbolaget i fall flygbolaget beter sig svinigt.