Kommer ni flyga med 737 MAX 8-9 om de tillåts lyfta igen?

#1 2019-04-13, 09:36
seriouslyfuckedup
Jag kommer inte. Inget lågt pris gör det värt att flyga med ett plan som är aerodynamiskt felkonstruerat.
#2 2019-04-13, 10:00
seriouslyfuckedup
Jag antar att det är helt säkert att flyga ett plan med flygförbud och två krascher inom loppet av månader med en väldigt liten andel plan i världens flygbolag.
#3 2019-04-13, 10:02
Baranerjagefull
Hamnade på ett sånt av misstag 3 veckor sen, bangkok till denpasar. Va obehagligt och dålig sinnesro när jag insåg det. Efter det undviker jag dem.
#4 2019-04-13, 10:03
FedupFlorence
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Jag kommer inte. Inget lågt pris gör det värt att flyga med ett plan som är aerodynamiskt felkonstruerat.


Är det aerodynamiskt felkonstruerat tillåts det väl inte lyfta igen. Vad säger piloterna själva, skulle ni flyga planet med passagerare (igen)?
#5 2019-04-13, 10:03
Trollfeeder
Ursprungligen postat av Baranerjagefull
Hamnade på ett sånt av misstag 3 veckor sen, bangkok till denpasar. Va obehagligt och dålig sinnesro när jag insåg det. Efter det undviker jag dem.


Men det gick ju bra?
#6 2019-04-13, 10:03
Trollfeeder
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Är det aerodynamiskt felkonstruerat tillåts det väl inte lyfta igen. Vad säger piloterna själva, skulle ni flyga planet med passagerare (igen)?


Hade det varit aerodynamiskt felkonstruerat hade det inte fått lyfta från första början, rent av.
#7 2019-04-13, 10:32
Baranerjagefull
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Men det gick ju bra?


Jodå, men lägger hellre några sedlar mer och slappnar av istället😉😉
#8 2019-04-13, 10:32
seriouslyfuckedup
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag kan komma på minst en anledning. Det kommer troligen vara billigare att flyga med dessa plan en lång tid framöver när dom får flyga igen.


Säkert. Normalt kollar jag bara pris och tid, men jag kommer undvika Norwegian som jag flugit mycket med tidigare för man kommer inte kunna avboka bara för att det är ett 737 MAX. Just nu vet vi faktiskt inte säkert vad som kommer hända, flygförbudet är ju på obestämd tid.

Boeing har gått för långt med denna modellen, det var dags för en helt ny konstruktion som är byggd för sina moderna motorer från början. Finns ingen ursäkt att kompromissa med säkerhet. Airbus hade ju ett sånt flyt med att sin motsvarighet är högre och fick plats med sina nya motorer så ekonomiskt förstår man så klart bolaget.
#9 2019-04-13, 10:58
seriouslyfuckedup
Ursprungligen postat av Trollfeeder
OK, du skulle med andra ord aldrig köra en småbil?



Flygförbudet lär inte lyftast förrän Boeing gör förbättringar.


Flygplanet är en nödlösning eftersom att Airbus kunde uppdatera a320

https://leehamnews.com/2019/03/20/boeing-didnt-want-to-re-engine-the-737...
#10 2019-04-13, 11:01
Stallhagen
Jag kommer inte att sätta mig i ett sådant då planet mycket riktigt är felutformat till den grad att det behövs mjukvara och datorstyrda system för att kompensera för aerodynamisk obalans. Boeing har med detta plan valt att cutta corners istället för att konstruera en flygplanskropp som harmonierar med den nya motortyp man har valt att använda.

Man kan dra paralleller til exempelvis JAS som även det är en aerodynamiskt instabil plantyp som förlitar sig helt på datorer för att över huvudtaget kunna flyga. I JAS-fallet rättfärdigas detta av att du vill ha ett plan med specifika egenskaper som är avgörande i strid (agility), medans en 737 enbart ska agera som buss med högsta möjliga säkerhet, vilket planet inte lever upp till.

FAA har dessutom lejt ut stora delar av certifieringen för MAX till tillverkaren själv vilket gör att myndigheternas kontroll och godkännande obevekligen är eftersatt för MAX-familjen.
#11 2019-04-13, 11:02
OldMKensey
Du menar om jag vill dö? Nej det vill jag inte.
#12 2019-04-13, 11:02
Tråden ligger i Flyg: allmänt under Resor.

Saker som aerodynamik och rationellt beteende hör inte hemma här.

/Moderator