Beväpnade piloter på Aeroflot?

#1 2021-01-11, 08:22
Crime-boy2
Stämmer det att piloterna på Aeroflot var beväpnade under Sovjettiden? Har inte lyckats hitta nån info om detta. Bara rykten?
#2 2021-01-11, 08:38
PatricHbg
Inte internationellt i alla fall, möjligtvis nationellt. De enda med tillstånd på Skandinavien just nu är Iran Air och El Al.
#3 2021-01-11, 09:05
Crime-boy2
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inte internationellt i alla fall, möjligtvis nationellt. De enda med tillstånd på Skandinavien just nu är Iran Air och El Al.


Har läst nånstans att dom var rädda för kapare efter ett intermezzo på 80-talet? Men du gissar att piloterna på inrikes bar vapen?
#4 2021-01-11, 09:17
PatricHbg
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Har läst nånstans att dom var rädda för kapare efter ett intermezzo på 80-talet? Men du gissar att piloterna på inrikes bar vapen?


Nej, men det var inget annat land internationellt som tillät det.
#5 2021-01-11, 15:40
Crime-boy2
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej, men det var inget annat land internationellt som tillät det.


Men tillhörde Aeroflot IATA?
#6 2021-01-13, 18:57
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inte internationellt i alla fall, möjligtvis nationellt. De enda med tillstånd på Skandinavien just nu är Iran Air och El Al.

Har du någon källa på det?
El Al flyger vad jag vet inte alls till Skandinavien, men de förefaller ha en hel del speciella säkerhetsrutiner inklusive beväpnad personal i kabinen. Piloterna verkar inte behöva det då, om ryktet stämmer, dörren in till dem alltid är stängd när det finns passagerare ombord.
#7 2021-01-13, 20:06
Marron
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Men tillhörde Aeroflot IATA?


Nej, men numera gör de det
#8 2021-01-13, 20:24
Crime-boy2
Ursprungligen postat av Marron
Nej, men numera gör de det


Jo men kunde andra länder bestämma över dem då? När de inte var medlem? Märkligt att det finns så lite skrivet om detta?
#9 2021-01-13, 20:44
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Men tillhörde Aeroflot IATA?


Ursprungligen postat av Crime-boy2
Jo men kunde andra länder bestämma över dem då? När de inte var medlem? Märkligt att det finns så lite skrivet om detta?

IATA är ungefär en branschorganisation för flygbolag. Blandar du inte ihop dem med FN-organet ICAO?
#10 2021-01-14, 05:48
Crime-boy2
Ursprungligen postat av Neksnor
IATA är ungefär en branschorganisation för flygbolag. Blandar du inte ihop dem med FN-organet ICAO?


Aha? Ok!
#11 2021-01-14, 06:29
constant
Det förekommer väl beväpnade flygpoliser i de flesta länder. Men kanske inte kombinerat med att vara pilot.

Jag har för övrigt flugit Hercules, beväpnad :-)
#12 2021-01-21, 18:59
Sqeptisk
Amerikanska piloter kunde förr ansöka om att få vara beväpnade i styrhytten. Fast bara efter en kurs i ämnet att skjuta ihjäl folk ombord på flygplan, och endast under inrikesflygningar. Vet ej hur det fungerar idag. Har aldrig hört om något skottdrama ombord med en amerikansk pilot inblandad. Gubevars!