Just nu är det nog lite mer livat än för några månader sedan, då man inte ens fick gå utanför dörren efter ett visst klockslag.
Sen finns det absolut flera olika platser och kollektivtrafik man kan utnyttja för att resa mellan de olika städerna, du har då t.ex. PNR, LRT och MRT. Vilket kan betraktas som pendeltåg och tvärbana. Detta är då utöver jeepney, taxi och Grab.
Man måste ha i åtanke att Metro Manila är flera städer som har vuxit samman och inte bara en stad. Det är en administrativ region.
Om du åker till t.ex. Makati så kommer du just att hitta det du söker, utelivet, där du kan promenera runt och hitta olika barer till nattklubbar. Givetvis så blir även infrastrukturen bättre desto närmre MCBD du kommer.
Åker du till kalayaan avenue makati en fredag, så komme du stöta på folk. En random gatan i norra caloocan, not so much.
Metro Manila ska ha sin egna Chinatown runt Divisoria, som ligger i Manila. Där kommer du nog att hitta en del skyltat på kinesiska, om det önskas. Säkerligen många som pratar kinesiska där också.
Kom ihåg att landet är väldigt fattigt och därav så vill gärna folk bo i "gated communities" vilket även är något som folk har börjat diskutera om att ha i Sverige. Detta är för att man ska känna sig mer säker, då det finns otroligt mycket vapen i omlopp och det finns alltid personer som är desperata nog för att höra inbrott eller kidnappa folk.
Detta gör även att det finns vakter på köpcentrum, för att skapa en illusion av säkerhet. Hur effektiva dessa egentligen är, det får jag lämna osagt.
För att bygga vidare på att landet är fattigt, så kommer även miljöförbättringar (så som katalysatorer) på efterkälken, då det kostar för mycket. Har man inte tillräckligt med pengar, så prioriteras det inte.
Gällande stadsplaneringen så bygger man efter amerikansk modell, där man ska nyttja bilen så mycket som möjligt. Detta gör då även att köpcentrum byggs upp, så som i USA. De nyare områdena har man börjat bygga för trottoarer, där man faktiskt kan gå runt.