Hur kan det vara så stor skillnad mellan Landvetter och Arlanda?

#1 2023-05-29, 22:37
HenrikN96
Hej,

Såg att United startar en daglig rutt mellan Arlanda och Newark nu. Detta betyder att Stockholm nu har TRE flygbolag som flyger till New York, varav flera dagligen. Jag kan inte låta mig att fundera över hur det kan vara så stor skillnad mellan Landvetter flygplats och Arlanda i detta avseende. ARN har så många fler långdistans rutter och New York linjen är ett ypperligt exempel på detta, när tom 3 flygbolag ser mer lönsamhet på ARN än att ens fundera på att starta någon på Landvetter. Landvetter fick just precis sin första NY linje men den går endast tre gånger i veckan och är ett litet plan.

Jag fattar att Stockholm är en större stad, men det är inte en SÅ mycket större stad som flygplatserna visar. Flygplatsernas skillnader är mycket större än städernas. Storgöteborg är ca 1 miljon, med ett stort upptagningsområde ändå bort till Jönköping. Hur kan inte flygplatsen ha utvecklats mer? Storstockholm är dubbelt så stort som Gbg men Arlanda är långt mycket större än bara dubbelt i jämförelse med Landvetter. Varför vill inte fler bolag satsa på Landvetter?
Jag fattar att ARN är en form av hubb för SAS, även om Köpenhamn är deras absolut största. Detta innebär att många som ska flyga långt flyger via ARB, från säg hela norra Sverige. Men tycker ändå det är underligt, att exempelvis Delta och United ser en så mycket större potential på ARN.
#2 2023-05-29, 22:54
TheGreenMichael999
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_Nordic...
Om du kollar listan så ligger Oslos Gardermoen högst med flest antal passagerare i hela Skandinavien. Gardermoen stjäl nog en hel del från Landvetter.
Sen att Keflavík på Island kan ha så många till sin lilla befolkning handlar väl om att flyg i praktiken är det enda sättet att ta sig till och från ön.
#3 2023-05-29, 23:53
Megaforce
Ursprungligen postat av TheGreenMichael999
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_Nordic_countries
Om du kollar listan så ligger Oslos Gardermoen högst med flest antal passagerare i hela Skandinavien. Gardermoen stjäl nog en hel del från Landvetter.
Sen att Keflavík på Island kan ha så många till sin lilla befolkning handlar väl om att flyg i praktiken är det enda sättet att ta sig till och från ön.



Nja, Gardemoen ligger för långt från Göteborg. Kastrup når man med pendeltåg på lite över tre timmar. Buss till Kastrup kostar lika mycket som flygbussen till Arlanda men tar fyra timmar. De som bor söder om Göteborg har alltså relativt nära till Kastrup.
#4 2023-05-29, 23:58
aurun
Ja, lite märkligt. I alla fall hur litet Landvetter är. Otroligt liten flygplats vilket såklart är smidigt om man ska flyga därifrån och bor i närheten, slipper massa spring mellan terminaler osv men ändå. Känns som en vanlig väntehall på Arlanda är större än hela Landvetter och då är Arlanda en liten flygplats.
#5 2023-05-30, 07:26
Gulsmurf2
Du nämner ju svaret i din fråga tror jag. Det är mindre pga. att Köpenhamn är en hub, och Gardemoen en annan.

Arlanda blir då mer naturligt, samtidigt som Stockholm är vår huvudstad vilket per automatik skapar en hel del trafik.
#6 2023-05-30, 09:32
JAQ
Ursprungligen postat av JeffDavis
Missvisande rubrik. Trodde tråden handlade om skillnaderna mellan Game of Thrones och Arn - Tempelriddaren.


Ursprungligen postat av TheGreenMichael999
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_Nordic_countries
Om du kollar listan så ligger Oslos Gardermoen högst med flest antal passagerare i hela Skandinavien. Gardermoen stjäl nog en hel del från Landvetter.
Sen att Keflavík på Island kan ha så många till sin lilla befolkning handlar väl om att flyg i praktiken är det enda sättet att ta sig till och från ön.


Fast Gardermoen har väldigt stor del inrikes. Norge är ett komplicerat land att resa i och till stor del flyger folk inrikes. Testa tåg/bil/buss mellan Oslo, Bergen, Trondheim och Tromsö. När man flyger internationellt från Oslo blir det väldigt ofta via Kastrup eller annan större hub. Den är absolut störst i Norge, men fortfarande inte någon internationell hub.

Det finns uppenbarligen stora vinster med att samla så mycket som möjligt på en flygplats. Då fungerar transfers och liknande. Att SAS hela tiden arbetat med att Kastrup ska vara huben i Skandinavien har säkert påverkat, men största problemet för Göteborg är nog att det är för nära och enkelt att ta sig till andra flygplatser. Inte minst Kastrup.
#7 2023-05-30, 09:37
Himmalajja
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Såg att United startar en daglig rutt mellan Arlanda och Newark nu. Detta betyder att Stockholm nu har TRE flygbolag som flyger till New York, varav flera dagligen. Jag kan inte låta mig att fundera över hur det kan vara så stor skillnad mellan Landvetter flygplats och Arlanda i detta avseende. ARN har så många fler långdistans rutter och New York linjen är ett ypperligt exempel på detta, när tom 3 flygbolag ser mer lönsamhet på ARN än att ens fundera på att starta någon på Landvetter. Landvetter fick just precis sin första NY linje men den går endast tre gånger i veckan och är ett litet plan.

Jag fattar att Stockholm är en större stad, men det är inte en SÅ mycket större stad som flygplatserna visar. Flygplatsernas skillnader är mycket större än städernas. Storgöteborg är ca 1 miljon, med ett stort upptagningsområde ändå bort till Jönköping. Hur kan inte flygplatsen ha utvecklats mer? Storstockholm är dubbelt så stort som Gbg men Arlanda är långt mycket större än bara dubbelt i jämförelse med Landvetter. Varför vill inte fler bolag satsa på Landvetter?
Jag fattar att ARN är en form av hubb för SAS, även om Köpenhamn är deras absolut största. Detta innebär att många som ska flyga långt flyger via ARB, från säg hela norra Sverige. Men tycker ändå det är underligt, att exempelvis Delta och United ser en så mycket större potential på ARN.


Tror att det handlar om upptagningsområde. Dalsland, Värmland m.fl. Kan lika gärna åka från Gardemoen. Halmstad och neråt kan lika gärna åka från Kastrup. Det blir bara närområdet runt Göteborg som åker från Landvetter.
#8 2023-05-30, 10:11
Sun Ruler
Förtydligade rubriken lite.
/Moderator
#9 2023-05-30, 10:13
Newkie
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Såg att United startar en daglig rutt mellan Arlanda och Newark nu. Detta betyder att Stockholm nu har TRE flygbolag som flyger till New York, varav flera dagligen. Jag kan inte låta mig att fundera över hur det kan vara så stor skillnad mellan Landvetter flygplats och Arlanda i detta avseende. ARN har så många fler långdistans rutter och New York linjen är ett ypperligt exempel på detta, när tom 3 flygbolag ser mer lönsamhet på ARN än att ens fundera på att starta någon på Landvetter. Landvetter fick just precis sin första NY linje men den går endast tre gånger i veckan och är ett litet plan.

Jag fattar att Stockholm är en större stad, men det är inte en SÅ mycket större stad som flygplatserna visar. Flygplatsernas skillnader är mycket större än städernas. Storgöteborg är ca 1 miljon, med ett stort upptagningsområde ändå bort till Jönköping. Hur kan inte flygplatsen ha utvecklats mer? Storstockholm är dubbelt så stort som Gbg men Arlanda är långt mycket större än bara dubbelt i jämförelse med Landvetter. Varför vill inte fler bolag satsa på Landvetter?
Jag fattar att ARN är en form av hubb för SAS, även om Köpenhamn är deras absolut största. Detta innebär att många som ska flyga långt flyger via ARB, från säg hela norra Sverige. Men tycker ändå det är underligt, att exempelvis Delta och United ser en så mycket större potential på ARN.


Ursprungligen postat av Himmalajja
Tror att det handlar om upptagningsområde. Dalsland, Värmland m.fl. Kan lika gärna åka från Gardemoen. Halmstad och neråt kan lika gärna åka från Kastrup. Det blir bara närområdet runt Göteborg som åker från Landvetter.


Stora delar av södra Sverige har närmare eller lika nära till Arlanda som till Landvetter. Hela Norrland måste åka via Arlanda ändå för att ta sig till Landvetter. Som norrlänning kan man lika gärna åka till en stor hubb i Europa typ Schiphol som till Landvetter.

Faktum är att en stor anledning till att man väljer bort turistande i Göteborg/Malmö som norrlänning är att det är lika besvärligt att åka dit som till resten av Europa.
#10 2023-05-30, 10:38
Lund-NoGo-zone
Arlanda Gardemoen Köpenhamn är hubbar för t.ex SAS så det är dit/därifrån man flyger. Landvetter är en landsortsflygplats.

Antalet flighter speglar ganska exakt hur många som väljer att flyga från en viss flygplats. Inte mycket att grubbla på. Arlanda hade 18M passagerare 2022, Landvetter 4M.
#11 2023-05-30, 10:43
moderator-hataren
Ursprungligen postat av TheGreenMichael999
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_Nordic_countries
Om du kollar listan så ligger Oslos Gardermoen högst med flest antal passagerare i hela Skandinavien. Gardermoen stjäl nog en hel del från Landvetter.
Sen att Keflavík på Island kan ha så många till sin lilla befolkning handlar väl om att flyg i praktiken är det enda sättet att ta sig till och från ön.



jag har ca 30 mil till Oslo o 13 till Landvetter.. ofta är resorna mycket billigare från Oslo därav flyger jag oftast därifrån.. ofta flera tusenlappar så de lilla i reseskillnad de blir väger upp besväret
#12 2023-05-30, 10:47
Jag kan bara prata för mig själv och när jag flyger till Thailand reguljärt då åker jag till Oslo istället för Köpenhamn eller Stockholm. Med bil har jag 23 mil till Oslo och till Köpenhamn 41 mil. Tycker att Oslo är en mycket trevligare flygplats än Arlanda och väljer därför Oslo före Arlanda. Visst okej, jag kan ta SJ eller MTR till Stockholm och sedan tåg till Arlanda men nej det är inget alternativ. När jag flyger charter då väljer jag Arlanda före Landvetter pga att jag vill flyga en större maskin och inte en A321 eller A320.

Visst är det tråkigt att inte Thai kör direkt från Landvetter till Bangkok eller Emirates till Dubai direkt från Landvetter. Volymen och den pengastarka skaran finns inte på västkusten.