Jag vet inte om vi ska skylla så mycket på myndigheter, det mesta i den internationella flygbranschen styrs väl av ICAO (FN och därmed att betrakta sonen sorts myndighet) och IATA (intresseorganisation för flygbranschen)?
Vissa bokningar är mer komplexa än ”jag köper - jag flyger”. Bolagen vill ofta ha namn på alla resenärer, det kan ändras mellan biljettköp och avresa. Egentligen skulle man kunna hoppa över namnen, men då får namn problem med vidareförsäljning av biljetter.
Sedan ska det tilldelas sittplats, det kan vara omöjligt vid försäljning då det kanske inte är känt vilket flygplansmodell som ska användas.
Har man väskor som ska checkas in så behöver de kopplas till resenären.
Jag tittade lite hastigt på QR-koden på ett bordingcard och den innehåller bland annat namn, bokningsnivåerna, biljettmummer, flightnummer, inblandade flygplatser och en massa annnat.
Jag gissar att man somflygbolag skulle kunna införa en direktincheckning vid köp av vissa biljetter, kraven borde vara ungefär att alla namn anges vid bokning (vilket är standard), att passagerarna inte ska checka in bagage och att placering ombord inte spelar någon roll, plats informeras man om vid spärren i gaten, alternativt kan man meddela kontaktuppgifter för Mail/sms vid bokning, då informeras man om plats så fort boarding öppnar.