Hitta diskussioner med liknande innehåll

Finnair Airbus A330-300

#13 2009-10-01, 12:41
Awesome
Ursprungligen postat av Possen
:| Ahh, såg nu att det är bara på dit vägen jag flyger A330 på hemvägen flyger jag Airbus A340, är det bättre eller sämre?


Skärm i baksätet på A340 också, men jag har för mig att det är sämre benutrymme.
#14 2009-10-01, 16:19
Ursprungligen postat av Awesome
Skärm i baksätet på A340 också, men jag har för mig att det är sämre benutrymme.


Värdelöst ju, vill ha bra med utrymme för mina långa ben. Kan man ringa Finnair för att fixa bra platser på planet, nödutgången eller vad som helst.
#15 2009-10-01, 16:54
tocan
Airbus 340-330-300 är systerplan. De ser likadana ut i kabin och utrymena är likadana. Ända påtagliga skillanaden är att 340 är har 4 motorer och kan flyga lite längre i övrigt är det samma plan.
#16 2010-01-25, 18:11
bricce
Ursprungligen postat av Possen
Värdelöst ju, vill ha bra med utrymme för mina långa ben. Kan man ringa Finnair för att fixa bra platser på planet, nödutgången eller vad som helst.

Ja det kan du göra! Jag ringde deras Customer Service på tel 0771 78 11 00.

Här kan du få lite tips på bra sittplatser: http://www.seatguru.com/airlines/Finnair/Finnair_Airbus_A330-300.php


TREVLIG RESA!
#17 2010-01-31, 16:44
nemesis515
#18 2010-02-03, 22:18
peter_pung
Ursprungligen postat av kovo
Flyger hellre med en gammal MD-11 än att resa med en Airbus!
Airbusen lägger ju av om dom blir blöta (Airfrance) m.fl


Lite statistik:

A330 har varit med om totalt två stycken allvarliga olyckor och 235 personer har omkommit. I den senaste olyckan dog 228 personer. Flygplanstypen är världens kanske allra säkraste.

MD11 har varit med om totalt sju stycken allvarliga olyckor och samma antal (235 st.) har omkommit. Denna flygplanstyp är också relativt säker.

Skillnaden ligger i antal tillverkade flygplan av varje typ.

A330 har tillverkats i 663 exemplar.
MD11 har tillverkats i 200 exemplar.

Vilken modell tycker du verkar säkrast?
#19 2010-02-12, 09:58
bricce
Ursprungligen postat av peter_pung
Lite statistik:

A330 har varit med om totalt två stycken allvarliga olyckor och 235 personer har omkommit. I den senaste olyckan dog 228 personer. Flygplanstypen är världens kanske allra säkraste.

MD11 har varit med om totalt sju stycken allvarliga olyckor och samma antal (235 st.) har omkommit. Denna flygplanstyp är också relativt säker.

Skillnaden ligger i antal tillverkade flygplan av varje typ.

A330 har tillverkats i 663 exemplar.
MD11 har tillverkats i 200 exemplar.

Vilken modell tycker du verkar säkrast?

Tekniskt sätt tror jag att Airbus 330 är bättre med ofantligt massa backup system och automatiska system, MD 11 är ju lite mer föråldrad. Men vad händer om dessa system lägger av i AIRBUS, då kan det nog gå illa. Där tror jag MD 11 är bättre då man kan göra mycket manuellt....Eller vad säger ni?
#20 2010-02-15, 17:20
peter_pung
Ursprungligen postat av bricce
Tekniskt sätt tror jag att Airbus 330 är bättre med ofantligt massa backup system och automatiska system, MD 11 är ju lite mer föråldrad. Men vad händer om dessa system lägger av i AIRBUS, då kan det nog gå illa. Där tror jag MD 11 är bättre då man kan göra mycket manuellt....Eller vad säger ni?


Nu finns det ju flera oberoende system på en Airbus A330, med andra ord backupsystem ifall något lägger av. I vissa sällsynta fall kanske det exempelvis har varit bättre med mekanisk styrning än fly by wire, men i de allra festa fall är det sistnämnda säkrare.

Airbus A330 ÄR säkrare än MD11.
#21 2010-02-15, 18:28
Rezife
MD-11 är essentiellt fortfarande en design från 60-talet.
Cockpiten ser ju inte så omodern ut, med avancerad autopilot och avionik som fortfarande håller hög standard. Dock har ju MD-11 kvar mycket av den systemstruktur som DC-10 hade, de har ersatt tredjepiloten med datorer som automatiserar skötseln av dessa system.

Men det kritikerna är mest skeptiska till är ju "kompromissen" som ingenjörerna gjorde när planet designades. De förlängde DC10:ans kropp, utan att egentligen designa om vingen och roderytor. Sedan krympte de stabilisatorn med 30% för att minska motståndet i luften. Vidare ökade de startvikten med >30 ton. Detta sammanfattar i princip MD11:ans akilleshäl. I jämförelse med DC-10 har du nu ett ostabilare flygplan som kräver högre inflygningshastigheter, och således en högre RoD precis innan landningsutflytning. Om du som pilot reagerar försent så kommer du plantera huvudställena HÅRT, vilket gör att planet kommer studsa och i värsta fall överstegra och landa med ena vingen först....

Mcdonnell-Douglas ingenjörer designade ett system för att göra planet mer stabilt (LSAS), men detta kan mest sammanfattas som en fattigmans "fly-by-wire" vars input till roderytorna inte alltid är önskvärda...

Peter_Pung har en poäng i att A330 är mer "säker" än MD-11. Jag skulle inte kalla MD-11 osäker, däremot är planet mer opolerat än A330.
#22 2010-02-15, 21:25
kovo
Ursprungligen postat av peter_pung
Lite statistik:

A330 har varit med om totalt två stycken allvarliga olyckor och 235 personer har omkommit. I den senaste olyckan dog 228 personer. Flygplanstypen är världens kanske allra säkraste.

MD11 har varit med om totalt sju stycken allvarliga olyckor och samma antal (235 st.) har omkommit. Denna flygplanstyp är också relativt säker.

Skillnaden ligger i antal tillverkade flygplan av varje typ.

A330 har tillverkats i 663 exemplar.
MD11 har tillverkats i 200 exemplar.

Vilken modell tycker du verkar säkrast?



Nåväl, jag gillar inte att åka i en bil med elektroniskt rattlås heller, men jag krockar hellre i en saab än faller mot backen från en Airbus.

MD11 har en riktig pilot vid kontrollen, men piloten i en airbus är mer en tv-reparatör än en pilot

Finnair har funkat bra när jag åkt med dom med service och tider etc. men jag kommer undvika dom nu när det är Airbus. Flyger hellre Boeing eller MD.
#23 2010-02-15, 22:23
peter_pung
Ursprungligen postat av kovo
Nåväl, jag gillar inte att åka i en bil med elektroniskt rattlås heller, men jag krockar hellre i en saab än faller mot backen från en Airbus.

MD11 har en riktig pilot vid kontrollen, men piloten i en airbus är mer en tv-reparatör än en pilot

Finnair har funkat bra när jag åkt med dom med service och tider etc. men jag kommer undvika dom nu när det är Airbus. Flyger hellre Boeing eller MD.


Boeing och Airbus har väldigt lika system, om du inte visste det. Även att Boeing fortfarande kör med "ratt" (yoke) istället för joystick, så är det ändå "fly by wire". Vilket i sig är bra.