Hitta diskussioner med liknande innehåll

Fråga om EuroBonus

#25 2014-08-19, 01:21
Phantom042
Ursprungligen postat av Discolampan
Ni blir lurade av dessa bonussystem.
Skit i det!



Läs på lite istället. Man får ut rätt mycket av Eurobonus. Ju mer du flyger desto bättre såklart.
Kollade nu, flyger du SAS plus ToR till New York får du 16000 poäng.
För 5000 poäng kan du flyga från Stockholm till Göteborg eller annan valfri inrikes. Du får alltså tre inrikesresor. London kostar 15000 enkel som ett annat exempel.
Tycker du fortfarande att vi blir lurade?
#26 2014-08-20, 12:57
Ursprungligen postat av Discolampan
Ni blir lurade av dessa bonussystem.
Skit i det!

Hur då?
Jag använder mig enbart av flygpoäng (alltså använder inte ett t.ex MasterCard tillsammans med EuroBonus), där jag förr kunde få resor (då jag reste mer) och numer så använder jag mina poäng till snacks m.m på flygresor.

Jag får, och jag spenderar inget. På vilket sätt blir jag lurad?
#27 2014-08-22, 01:14
Ursprungligen postat av Discolampan
Ni blir lurade av dessa bonussystem. Skit i det!


Ursprungligen postat av Phantom042
Kopplar ni det till ett mastercard och använder rätt normalt får ni en gratissemester.


Ursprungligen postat av Phantom042
Läs på lite istället. Man får ut rätt mycket av Eurobonus. Ju mer du flyger desto bättre såklart.
Kollade nu, flyger du SAS plus ToR till New York får du 16000 poäng.
För 5000 poäng kan du flyga från Stockholm till Göteborg eller annan valfri inrikes. Du får alltså tre inrikesresor. London kostar 15000 enkel som ett annat exempel.
Tycker du fortfarande att vi blir lurade?


Jag använder mig mycket av poäng, men skulle trots det påstå att postaren ovan har en poäng. Grejen är att folk blir lojala och köper biljetter som inte nödvändigtvis är billigast, bara för att tjäna poäng. Folk tycks också generellt tillskriva poängen alltför mycket värde. Phantom's inlägg i tråden är typexempel på detta.

I en slumpmässigt vald exempelresa (Stockholm-NY 16-23 oktober) var SAS Plus Saver 2.5-4 gånger så dyr som SAS Go (billigaste SAS Plus drygt 10000 kr vs 4000 kr för SAS Go). Du nämner att du får en enkelbiljett till London med dina extra poäng. Jag tar hellre en extra t/r till NY plus en extra enkel. (Och tjänar med det ännu mer poäng än om jag köpt SAS Plus-biljetten )

Dessutom är SAS långt ifrån billigast för dessa datum. Lufthansa, United, Finnair, British, Delta, KLM, Air France är alla billigare än den billigaste SAS-biljetten. United flyger till och med direkt (SAS byter i Oslo eller Köpenhamn).

Kostnaden för enkel bonusbiljett är 60% av t/r, inte hälften. Så London enkel är 18000 poäng, inte 15000. Du kommer inte ens till London.

Till bonusbiljettpriset kommer dessutom skatt. För Stockholm - Göteborg t/r betalar du 248 kr i skatt, vilket för en typisk biljett á 1000 kr motsvarar 25% av priset. Dessutom går du miste om poängen (1000 poäng).

"Kopplar ni det till ett mastercard och använder rätt normalt får ni en gratissemester."

Det här har redan kommenterats ovan. Detta är exakt vad flygbolagen och kreditkortsbolagen vill få oss att tro, men inte riktigt hur verkligheten ser ut. Mer realistiskt är att du får lite snacks som du ärligt talat lika gärna kunde tagit med dig hemifrån och stoppat i handbagaget.

Ber om ursäkt för attacken men jag är helt övertygad om att för gemene man är det INTE lönsamt att använda bonussystemen eftersom man lurar sig själv.
#28 2014-08-22, 03:50
Personligen så använder jag mig av SAS och Eurobonus för att nå guldstatus inom Star Alliance. De enda anledningarna till att jag har valt SAS framför andra bolag är för att jag vill ha möjlighet att ta med mig 4 resväskor med SAS när jag reser Plus eller tre resväskor när jag flyger i Go.

För den som vill nå guldstatus inom Star Alliance (utan mitt behöv av antal resväskor eller som flyger några gånger per år) så rekommenderar jag det grekiska flygbolaget Aegean Airlines (A3) Miles and Bonus istället för Eurobonus.Så visst är jag ganska låst till SAS för att flyga in mina 50.000 poäng. Även om jag även utnyttjar andra bolag inom Star Alliance.

Och det är del snack om att köpa chips för poängen? Poängen håller i 5 år så varför spilla dem? Nu kanske inte alla samlar på sig 15.000 poäng, men om man planerar en resa till USA så är det smidigt att uppdatera sin biljett för poäng.
#29 2014-08-22, 08:14
Ursprungligen postat av luckylucaz
Grejen är att folk blir lojala och köper biljetter som inte nödvändigtvis är billigast, bara för att tjäna poäng. Folk tycks också generellt tillskriva poängen alltför mycket värde.

Dumlojalitet är väl egentligen det enda bra argumentet mot deltagande i bonusprogram. Vet själv att jag lite för ofta motiverar köp av en dyrare biljett för att jag vill ha en viss poäng.

Det här med att tillskriva poäng värde... om en person har 40 000 poäng och köper en t/r i Go till Medelhavet, som annars skulle kosta drygt 2 000 kr kontant, så är det ju ett dåligt värde. Om samma person istället skulle uppgradera en enkelresa över Atlanten från ekonomi till business, och prisskillnaden mellan biljetterna är 8 000 kr, blir värdet ett helt annat.

Själv samlar jag poäng till saker jag annars inte skulle kunna motivera att unna mig. En resa i första klass till Asien kostar med t.ex. Lufthansa ca 50-100 000 kr. Det skulle jag aldrig kunna rationalisera att betala kontant för. Det är däremot inte orimligt att samla ihop 190 000 poäng (som en bonusresa skulle kosta) om man lägger ihop lite olika källor, som egna flygningar, amex, bensin, mat, hotell och annat krafs som SAS samarbetar med.
#30 2014-08-22, 19:32
Tjaeng
Ursprungligen postat av luckylucaz

Kostnaden för enkel bonusbiljett är 60% av t/r, inte hälften. Så London enkel är 18000 poäng, inte 15000. Du kommer inte ens till London.

Till bonusbiljettpriset kommer dessutom skatt. För Stockholm - Göteborg t/r betalar du 248 kr i skatt, vilket för en typisk biljett á 1000 kr motsvarar 25% av priset. Dessutom går du miste om poängen (1000 poäng).

"Kopplar ni det till ett mastercard och använder rätt normalt får ni en gratissemester."

Ber om ursäkt för attacken men jag är helt övertygad om att för gemene man är det INTE lönsamt att använda bonussystemen eftersom man lurar sig själv.


Ja, om man inte vet vad man håller på med så. Igår bokade jag en T/R till Shanghai i Business för två pers för 140.000 poäng, total kostnad för skatter 632kr. Det som krävdes var att hålla utkik efter kampanjer under ett par år med bibehållet flygmönster (8-10 enkelresor/år) och att dirigera vardagsutgifter till ett Amex. Men visst, klart man blir lurad om man byter till sig snacks, presentkort och short-haulresor i ekonomiklass med sina poäng.

Om bonussystem vore värdelöst för vanligt folk skulle förbudet mot Eurobonus på Norsk inrikes inte ha instiftats till att börja med, och Norwegian skulle inte ha gnällt så mycket som de faktiskt gjorde när man sedan tog bort förbudet.
#31 2014-08-22, 19:47
BlueMarlin123
Jag har både Eurobonus och Norwegians bonussystem
Fick en del poäng bara för att gå med,sedan bytte jag elbolag fick ytterligare 6000poäng+ 250poäng varje månad jag använder elbolaget,sedan kopplade jag mitt visa kort på (Skandia) till SAS systemet och fick ytterligare poäng, sedan får man en del poäng varje månad beroende på hur mycket man köper på visa kortet eller Norwegians Mastercard
Det ger mig 1-2 resor inrikes gratis varje år på SAS ,Och 1-2 resor med Norwegian inrikes utan att egentligen göra nått alls
#32 2014-08-22, 19:56
WarlockGeorge
För din egen skull - byt från Eurobonus till Lufthansas Miles & More så fort du kan. De främsta skälen är: 1. Fler lounger redan som silvermedlem och 2. Mycket lättare att hitta bonusresor, i synnerhet till mer långväga resmål, ex. Hawaii.
#33 2014-08-22, 20:17
Tjaeng
Ursprungligen postat av WarlockGeorge
För din egen skull - byt från Eurobonus till Lufthansas Miles & More så fort du kan. De främsta skälen är: 1. Fler lounger redan som silvermedlem och 2. Mycket lättare att hitta bonusresor, i synnerhet till mer långväga resmål, ex. Hawaii.


Å andra sidan är det ju nästan svårare, och definitivt dyrare att nå upp till Lufthansas silvernivå (35000 miles med kass intjäning i billiga bokningsklasser) än SAS Guldnivå (50.000p med full intjäning även i ungdomsklass och billigaste ekonomi). Om man är sporadisk resande med bas i Sverige är Miles & More knappast optimalt. Eurobonus är rätt lätt att hitta partner awards med, sålänge det inte är förstaklassbiljetter man är ute efter. Dessutom tar de stora europeiska bolagen ut bränsletillägg på sina bonusresor vilket SAS inte gör (på eget ruttnät, partner awards kräver fortf bränsletillägg). Hence 632kr i total skatt+avgift på två interkontinentala t/r i business. Motsvarande award med Lufthansa skulle ha kostat uppemot $600-800 per person i bränsletillägg...
#34 2014-08-23, 03:45
Ursprungligen postat av d99mlu
Det här med att tillskriva poäng värde... om en person har 40 000 poäng och köper en t/r i Go till Medelhavet, som annars skulle kosta drygt 2 000 kr kontant, så är det ju ett dåligt värde. Om samma person istället skulle uppgradera en enkelresa över Atlanten från ekonomi till business, och prisskillnaden mellan biljetterna är 8 000 kr, blir värdet ett helt annat.


Värdet är vad du annars hade betalat kontant för samma biljett. Hade du oavsett betalat 8000 kr för att uppgradera, då är dina 40k poäng värda 8000 kr. Hade du inte betalat mer än 2000 kr för att uppgradera är poängen bara värda 2000 kr. Detta är det enda logiska sättet att se på det enligt mig.

Ursprungligen postat av Tjaeng
Ja, om man inte vet vad man håller på med så. Igår bokade jag en T/R till Shanghai i Business för två pers för 140.000 poäng, total kostnad för skatter 632kr. Det som krävdes var att hålla utkik efter kampanjer under ett par år med bibehållet flygmönster (8-10 enkelresor/år) och att dirigera vardagsutgifter till ett Amex. Men visst, klart man blir lurad om man byter till sig snacks, presentkort och short-haulresor i ekonomiklass med sina poäng.


Gemene man håller inte utkik efter kampanjer i ett par år. Jag skulle säga att majoriteten som samlar poäng INTE vet vad de håller på med (även fast de tror att de gör det), eller inte reser på sätt som är lönsamma att använda bonuspoäng.

Det med värdet på poäng för businessresor är en väldigt individuell fråga. För mig spelar det nästan ingen som helst roll om jag flyger ekonomi eller business, så värdet på en businessresa för mig är bara marginellt högre än en ekonomiresa (10% kanske). Som jag nämnt ovan finner jag det fullständigt absurt att värdera poängen efter biljettens fulla pris om man ändå inte hade köpt biljetten till det priset. Då lurar man verkligen sig själv. Dessa människor sätter inte sällan ett högre värde på poäng än vad man kan köpa poängen för från flygbolaget!! Betalar extra för att handla i butiker som tar Amex och andra dumheter.

Jag drar in 100,000+ poäng i månaden i snitt, och betalar i princip aldrig för biljetter (ca 35 resor i år och endast betalat för 4 av dem). Har dock aldrig använt poäng för att köpa business. Short-haul ekonomi är enligt min värdering det bästa sättet att använda sina poäng. Exempel på resor jag gjort är Bogota - La Paz, jag betalade 10000 poäng istället för 5800 sek, eller Punta Arenas - Santiago, jag betalade 6000 poäng istället för 3250 sek (skatt tillkom med ett par hundralappar på vardera biljett). Detta var biljetter jag annars hade betalat kontant för om jag inte haft poängen.
#35 2014-09-04, 00:13
teflonpannan69
Bästa sättet att tjäna poäng är ju ifall man har en kontakt som gratis uppgraderar än till Business vid Atlanten och Asienflygningar. Blir många goa poäng på en sådan tur och returresa kan jag lova
#36 2014-09-04, 22:51
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Bästa sättet att tjäna poäng är ju ifall man har en kontakt som gratis uppgraderar än till Business vid Atlanten och Asienflygningar. Blir många goa poäng på en sådan tur och returresa kan jag lova


Egen erfarenhet? De gånger jag blivit uppgraderad (ej med SAS men andra bolag) har jag alltid fått poäng för den klass jag betalat för, inte den klass jag verkligen flugit. Undantaget är väl när biljetten ställs ut på nytt.