Hitta diskussioner med liknande innehåll

Har Finnair internet på planen?

#13 2012-01-09, 22:16
Ursprungligen postat av Metroper
http://www.finnair.com/finnaircom/wps/portal/Checkin/checkinInfo/sv_SE

Din sittplats

Du kan välja din sittplats på Finnairs reguljärflyg redan när du bokar din resa. Du kan också göra det när du checkar in, på webben eller vid självbetjäningsautomaten. Reserverade platser kan ändras om flygplanstypen eller versionen ändras. I samband med att du checkar in bekräftas din sittplats slutgiltigt. Till Finnairs semesterflyg AY1001–AY3000 kan du mot avgift reservera dig önskad sittplats via semesterflygens tilläggstjänster tidigast 30 dygn och senast 8 dygn före avresan.

Kolla på seatguru efter bra (eller åtminstone undvik) dåliga platser:

http://www.seatguru.com/airlines/Finnair/information.php


Om jag förstod saken rätt så kan jag inte välja plats förrens jag checkar in, vilket jag kan göra 36 timmar före avresa. Tack för svaret.

Sen har jag en till fråga, skulle kolla min resväg på Finnairs hemsida genom deras "checkMYtrip", angav bokningsnummer och efternamn men dom kunde inte hitta bokningen. Kollar jag däremot på mytripandmore.com (länk som jag fick från AOB som jag bokade resan igenom) så finns min resrutt (avgångstider, flygplan osv) där. Hur kommer de sig att jag inte hittar den på Finnairs hemsida då? :S
#14 2012-01-10, 01:46
DieTrolle
Jag har varit med om en liknande situation när jag bokade en resa med KLM genom Flygvaruhuset. Har för mig att jag fick en länk till Amadeus där jag kunde se all information om vår resa. Men när jag försökte kolla direkt på KLMs hemsida så hittades inte bokningen.
Jobbade vid detta tillfälle på Arlanda och gick förbi deras disk och frågade om det var något fel på bokningen. De kollade och allt såg bra ut i systemet men det gick aldrig att få upp bokningen direkt på KLMs hemsida.
Kan det ha något att göra med att bokningen är gjord genom en "resebyrå"? För jag har inte haft detta problem de andra gångerna då jag bokat direkt genom KLM.
#15 2012-01-10, 09:10
Ursprungligen postat av DieTrolle
Jag har varit med om en liknande situation när jag bokade en resa med KLM genom Flygvaruhuset. Har för mig att jag fick en länk till Amadeus där jag kunde se all information om vår resa. Men när jag försökte kolla direkt på KLMs hemsida så hittades inte bokningen.
Jobbade vid detta tillfälle på Arlanda och gick förbi deras disk och frågade om det var något fel på bokningen. De kollade och allt såg bra ut i systemet men det gick aldrig att få upp bokningen direkt på KLMs hemsida.
Kan det ha något att göra med att bokningen är gjord genom en "resebyrå"? För jag har inte haft detta problem de andra gångerna då jag bokat direkt genom KLM.


Förhoppningsvis är det så enkelt, men frågan är då hur det blir när jag ska göra en online incheckning? Finns den då på deras hemsida? :S
Hur checkade du in vid detta tillfälle?
#16 2012-01-10, 20:27
Har du något ÅÄÖ i efternamnet så bör du skriva om de till AA AE eller OE

Incheckning borde gå oavsett om de har restriktioner för att se ens bokning eller ej (eftersom flygbolagen tjänar på att man gör delar av jobbet själv).

http://www.finnair.com/finnaircom/wps/portal/lahtoselvitys/sv_SE
#17 2012-01-10, 20:57
Ursprungligen postat av Metroper
Har du något ÅÄÖ i efternamnet så bör du skriva om de till AA AE eller OE

Incheckning borde gå oavsett om de har restriktioner för att se ens bokning eller ej (eftersom flygbolagen tjänar på att man gör delar av jobbet själv).

http://www.finnair.com/finnaircom/wps/portal/lahtoselvitys/sv_SE


Jo jag har ju ÄÖ o efternamnet och jag är medveten om att jag bör använda andra bokstäver då. Tack för tipset iaf.

"Observera! Din bokning hittades inte, börja om med ett annat alternativ."

Så kommer det upp när jag testar att checka in, nu kan det ha o göra med att på reguljärflyg inte går att checka in förrens 36 timmar före avgång. Men man blir lite nojjig.
#18 2012-01-10, 22:12
Mula
Ofta brukar man inte kunna hantera sin bokning direkt via flygbolagens hemsidor om den gjorts via en tredjepart (typ resebyrå. Det är inte förrän den släppa till bolaget, vanligen 24 timmar innan avgång eller då onlineincheckning börjar, som man kan hantera den. OLCI (online checkin) ska alltid fungera oavsett hur biljetten är köpt.
#19 2012-01-11, 07:54
Ursprungligen postat av Mula
Ofta brukar man inte kunna hantera sin bokning direkt via flygbolagens hemsidor om den gjorts via en tredjepart (typ resebyrå. Det är inte förrän den släppa till bolaget, vanligen 24 timmar innan avgång eller då onlineincheckning börjar, som man kan hantera den. OLCI (online checkin) ska alltid fungera oavsett hur biljetten är köpt.


Tack för det svaret!!