Hitta diskussioner med liknande innehåll

Lååång roadtrip

#13 2009-11-24, 15:11
artists.shit
Ok, det är mer än jag visste. Tack för infon, men allt sånt här kommer budgeteras för. Problemet är väl snarare att det krävs kontanter för "inofficiella" kostnader och där blir det en avvägning av hur mycket dollar man vågar ha på sig.

Annars är planen att köpa militärväskor eller liknande samt kläder med märken bortsprättade och liknande.

Sen är väl laptop och satellittelefon måsten, dels för reseberättelse samt för nödsituationer.

Man måste försöka minimera rånrisken så mycket det går för det är egentligen det enda jag är orolig för.
#14 2009-11-24, 15:13
Brave.Sir.Robin
Låter som en riktigt spännande dröm resa! Ni borde dock ordna visum och sådant snarast då vissa länder är riktigt sega i processen.
#15 2009-11-24, 15:16
artists.shit
Det är väl Pakistan och Nepal som är kinkigast där, och man får nog räkna med 2 månader iaf. Express via konsulaten kan gå snabbare.

Men visst det är inget dussinprojekt som man drar igång på en månad.

Håller i dagsläget på att maila konsulat och ambassader samt kolla priser på bilar. Vad tror ni om alternativen lämna/sälja bilen? Att få hem den igen är nog för mycket att hoppas på, tror inte man orkar köra hem igen.
#16 2009-11-24, 17:45
SlappLapp
Ursprungligen postat av artists.shit
Frågan är om en defender inte är mer lättmeckad än en landcruiser, men jag är inte en hejare på sånt, förutom det som är mest basic, tyvärr.


Det stämmer säkert, jag INGET om bilar, hehe, jag får panik om det börjar lysa nån lampa på instrumentpanelen när jag kör. Jag syftade närmast till vilket bilmärke jag upplevt som vanligast (iofs i andra delar av världen men med liknande terräng) om delar och extern hjälp skulle behövas.

Ursprungligen postat av artists.shit

Jag är lite orolig för nätterna, ljusskygga "vandrarhem/familjeboende" i Pakistanskt bergslandskap känns lite iffy, men det är nog det som är charmen och poängen med det hela.


Jag tror det inte är så farligt, man ska så klart akta sig från vissa områden men för det mesta så brukar folk vara rätt gästvänliga jorden runt men så klart får aldrig sunda förnuftet glömmas bort. Och som du skriver så är det ju charmen med att resa i dessa områden.
#17 2009-11-25, 19:59
BestForYou
Ursprungligen postat av artists.shit
Det är väl Pakistan och Nepal som är kinkigast där, och man får nog räkna med 2 månader iaf. Express via konsulaten kan gå snabbare.

Men visst det är inget dussinprojekt som man drar igång på en månad.

Håller i dagsläget på att maila konsulat och ambassader samt kolla priser på bilar. Vad tror ni om alternativen lämna/sälja bilen? Att få hem den igen är nog för mycket att hoppas på, tror inte man orkar köra hem igen.


Hur kom ni fram till budgeten 50 000 kr, har ni tänkt exempelvis att det kommer gå 100 kr till boende per dag, 70 kr bensin, 90 kr mat, 30 kr försäkringar och sen slår ut det över så lång tid ni ska vara borta. Sedan lagt till 15000 kr var för bilreparationer/vägskatter/"avgifter" vid gränser o.s.v.? Ingår sedan bilen (eller ja, bilarna) i era budgeterade 50 000 kr per person? Om så är fallet (och kanske annars också så kommer nog budgeten att spricka...

Såvida ni inte bara vill sitta i bilen precis hela tiden tror jag inte heller det är rimligt att göra resan på 3 veckor, närmare 2 månader minst skulle jag säga om ni ska hinna uppleva saker under tiden.
#18 2009-11-26, 04:41
Ni kommer att få en grymt fet resa genom några av världens vackraste länder

Bensinpriset är ungefär 20-40% billigare än i Europa på många ställen i sydasien/asien,
exkluderat Iran, där soppan är billigare än vatten . Kom också ihåg att det kan bli problematiskt att hitta blyfri bensin i sydasien (pakistan/indien/nepal), så om ni har en bil som endast tar blyfri, så snacka med någon mekaniker.

Carnet de passage blir nog eran största utgift - 4000 euro har jag för mig att det kostade sist jag kollade, denna summa återbetalas om ni återför fordonet till ursprungslandet, men det var ju inte aktuellt i ert fall så då går de pengarna förlorade. Ett alternativ kan vara att köpa/sälja en bil as-you-go och därmed skippa importtullarna.

Om ni kör en hyffsat generic bil, som det finns gott om reservdelar till i Asien så kommer reperationer och underhåll vara billigt som sjutton, efter det att ni har lämnat Turkiet.

De enda visum ni behöver skaffa hemifrån är det till Iran, då det kan vara kinkigt att få i Ankara. På Indiska och Pakistanska ambassaden i Teheran är det en breeze. Kinesiskt visum borde gå att få utan problem i Islamabad.

Var beredda på sjukt kaotisk trafik när ni närmar er subkontinenten, lägg allt vägvett på hyllan - det är djungelns lag som gäller på vägarna och kör du som man kör i Sverige så kommer ni att hamna i en olycka. Håll låg hastighet...
#19 2009-12-11, 01:50
Katyn
Kommer ihåg att jag läste på någon blogg att motormännen kunde hjälpa en med Carnet de passage och man kunde alltså istället deponera pengarna där ist för att ge dem till någon tulltjänsteman. De hade också en ganska bra lista över vad olika länder krävde för Carnet de passage och olika detaljer därtill. Läste på någon annan blogg att det var något par som hade kört till Sydafrika och sen skeppade hem bilen i en container. Tror ni får mer pengar för bilarna hemma och kan säkert hjälpa till med Carnet de passage också om ni tar hem bilarna. Kolla bara att bilarna ni väljer går in i en container, tror kostnaden för deras bil gick på mellan 5,000-10,000 men googla så hittar du.

Hittade länkar till båda dessa bloggar någonstans på flashback reseforum.
#20 2009-12-11, 11:48
gwennyfhar
er chans att få tillstånd att köra i kina kan liknas vid överlevnadschansen för en snöboll i helvetet. men landet har utmärkta tåg- och bussförbindelser så ni får väl göra av med bilen innan ni kommer in. sen kör man inte bara in i tibet, man måste ha separata tillstånd för varje enskilt område.
#21 2009-12-11, 13:09
4522
Härligt initiativ! Jag kan inte bidra med särskilt mycket. Förutom att det kostar drygt 16 000 att skeppa en container från Kina. Och blir det någon plats över kan ni exempelvis fylla den med elektronik eller kläder. Plus/minus någon tusenlapp beroende på kontakter.
#22 2009-12-12, 20:40
wildman
Härlig idé - men det märks att ni inte är erfarna och att ni inte har vidare koll...

Tips är att läsa på lite innan? Kan man verkligen ta in en bil i Tibet den vägen?

Är verkligen visumet till Nepal svårare att få än visumet till Iran?

osv osv os
#23 2009-12-13, 01:19
tibet ær helt off-limit från nepal, då man endast får tvåveckors inresetillstånd från Kathmandu och måste åka på en organiserad jeep-safari med en massa backpackers med free-tibet-t-shirts :-L

Från kina borde det teoretiskt vara møjligt via den norra rutten, om ni betalar någon villig kines att køra bilen, då jag starkt misstænker att utlænningar inte får framføra ett fordon i TAR.

Vet inte heller hur det ær med import av bil till Kina, men det borde gå att ta reda på; http://wikitravel.org/en/China
#24 2009-12-14, 20:02
oneman
En annan bilresa, fast Sverige-Vietnam: http://www.dreamtrip.se/dreamtrip/