Åka med fraktfartyg ut i världen!

#13 2010-02-04, 17:33
Ursprungligen postat av phantastic
fixa basic safety utbildning och en sjöfartsbok så kan du söka jobb som mässman (städa/diska osv) eller jungman ( underhåll), resten av befattningarna behöver du mer utbildning för, men är inte så många svenska rederier som kör oceanfart nu så kan bli svårt o få jobb, speciellt i dessa tider.

Se mycket av världen kommer du inte heller få göra, då fartygen oftast ligger i hamn ca 1-2 dagar max. Och du ska sköta ditt jobb även när du e i hamnen, så du hinner bara gå iland när du e ledig.

Har vart ute på ett fartyg i tre månader nu och seglat över atlanten till usa, panama, ecuador, nya zealand, australien, korea där mönstrade jag av, fick en biljett till thailand ist för hem till sverige så är här nu på semester. Låter som man sett mycket, men oftast har man bara några timmar i varje hamn. Det man sett mest är blått vatten. Och så har man sluppit den iskalla vintern iaf.


Låter intressant, berätta mer. Vad jobbar du med till sjöss?
#14 2010-02-05, 03:00
phantastic
Ursprungligen postat av Kallekool
vad krävs förresten för att få en sjöfartsbok? på transportstyrelsen står de ju att de testar om man är behörig?

Oj då, basic safety utbildningen kostar ju mer än flyg tur och retur till australien.....


Tror man bara behövde göra en ansökan och betala runt 500 kr eller så. Kom på att man behöver göra en läkarkontroll också för att jobba till sjöss.

Man jobbar ju inte på sjön bara för att kunna resa en gång, man gör det för att få en annorlunda livsstil, hittar man ett shysst fartyg me gött folk på så blir det ett väldigt nice jobb och man kör 1:1 system , alltså är du ute och jobbar 10 veckor blir du ledig 10 veckor efteråt fullt betalt, alltså är det under de lediga veckorna som man har massa tid att resa på, man får alltså semester efter varje törn man gör.
Och har du tur så blir sista hamnen du mönstrar av på i australien så kan du ju bara stanna kvar där i 10 veckor , sen när du ska jobba igen får du en biljett dit fartyget är.
#15 2010-02-06, 14:34
Kallekool
Ursprungligen postat av phantastic
Tror man bara behövde göra en ansökan och betala runt 500 kr eller så. Kom på att man behöver göra en läkarkontroll också för att jobba till sjöss.

Man jobbar ju inte på sjön bara för att kunna resa en gång, man gör det för att få en annorlunda livsstil, hittar man ett shysst fartyg me gött folk på så blir det ett väldigt nice jobb och man kör 1:1 system , alltså är du ute och jobbar 10 veckor blir du ledig 10 veckor efteråt fullt betalt, alltså är det under de lediga veckorna som man har massa tid att resa på, man får alltså semester efter varje törn man gör.
Och har du tur så blir sista hamnen du mönstrar av på i australien så kan du ju bara stanna kvar där i 10 veckor , sen när du ska jobba igen får du en biljett dit fartyget är.


Ja jo. Fast min tanke var ju att "jobba sig ner" till australien. DVS jobba på med "skitjobb" på nån båt för att sen hoppa av i australien och börja nästa äventyr där!

verkar som att man är 20 år för sen
#16 2010-02-08, 08:33
apan760
fixa basic safety utbildning och en sjöfartsbok så kan du söka jobb som mässman, eller jungman. fördelen med att jobba som jungman är ju att du efter 18 månader till sjös blir matros. och då kan du tjäna ganska mycket mer än just jungman! Men idag så tror jag tyvärr att de flesta tjänster är som matros :/ Och att söka sig till sjön är idag inte mer exotiskt än att gå in på arbetsförmedlingen och klicka lite.

Men om du har tänkt se världen så tycker jag inte att du ska jobba på sjön!! för i tiden så kunde man ligga flera veckor i en hamn. men idag så går det så snabbt att lasta och lossa fartyget så du ligger bara en dag i varje hamn!! och då ska du komma ihåg att du kommer jobba under den tiden.

Nä mitt tips är istället att du lär dig att segla en segelbåt, köper en segebåt och seglar till någon exotisk plats. tips på böcker är: "alla sa vi skulle dö"
#17 2010-07-25, 17:39
Jaesper
Jävligt intressant och kreativt. Vill dock ha mer info om ämnet. 10 veckor ledig och 10 veckor jobb. Det är ju guld!
#18 2024-05-08, 19:51
ShitsOnFireYo
Väcker tråden till liv. Senaste inlägg för snart 15 år sedan, men ett intressant ämne. Funkar det att lifta med fraktfartyg på 2020-talet? Jag är ressugen och vill veta mer.
#19 2024-05-10, 19:34
nidbilden
Nej det gör det inte, för mycket säkerhet och yada yada. Skulle föreslå att du försöker få plats på en segelbåt istället, prova sök på internet efter tex "sailing crew for room and board". Det finns en del siter där seglare söker besättning för en seglats, skulle tro att det är lite mer givande än att sitta på ett pissigt lastfartyg.
#20 2024-05-29, 15:12
Brennwin
Ursprungligen postat av ShitsOnFireYo
Väcker tråden till liv. Senaste inlägg för snart 15 år sedan, men ett intressant ämne. Funkar det att lifta med fraktfartyg på 2020-talet? Jag är ressugen och vill veta mer.

Om du skaffar dig ett läkarintyg för sjöfolk (jag tror det heter så på svenska), så kan du i alla fall i teorin hoppa på ett fartyg och lifta. Det är kanske inte lika lätt i praktiken. Men för att maximera chanserna så skulle jag kikat efter ett fartyg med typ turkisk besättning, har du tur får du åka med bara p.ga gästfrihet. Säger de nej kan du alltid ställa frågan vad det skulle kosta att få åka med. Stick sedan åt dem en femhundring och några paket cigaretter så får du garanterat åka med flera varv runt jorden...
Ett annat alternativ är väl ett ryskt fartyg. Där kommer du nog långt med några flaskor brännvin. Men de kanske inte får segla någonstans i dagsläget?

Nackdelen med ovannämnda alternativ är ju att du då måste spendera din tid till sjöss med antingen turkar eller ryssar. Och att "in the event of an emergency" så är överlevnadschanserna nära noll, grundat just det; besättningen är turkar eller ryssar.
Den äventyrslystne kan ju försöka hitta något fartyg att lifta med kring Jemen/Somalia. Det hade jag gärna gjort! Men min första spontana tanke är att resan blir att kosta lite mer än en femhundring och några paket cigaretter, om man räknar med försäkringskostnaden. Jag har svårt att tro att de släpper på dig helt oförsäkrad, och jag har också svårt att tro att det finns försäkringsbolag som erbjuder privata reseförsäkringar för resor i Röda havet.