Ursprungligen postat av Twixmannen
Nej, hon hade bara tecknat försäkring tills datumet hon skulle hem . Och inte kunnat gjort det heller , varför vet jag inte
Jag fattar inte storyn fullt ut. För det första så brukar Svenska ambassaden/konsultat (beroende på var i Thailand hon är) vara på hugget och besöka etc,
men de kan inte hjälpa till med hemresa eller sjukhusräkningar - det är den enskildes (och dennes försäkringsbolags) sak. Om det verkligen är så att hon inte haft någon kontakt med någon från ambassaden så tycker jag att du ska ringa UD och kolla upp saken, de har något info-nummer man kan ringa och fråga i sådana här ärenden. Vet de alls om att hon är i den situationen hon är i förresten? Känner de till henne? I vilket fall som helst är det inte ambassadens uppgift att ta hand om sjuka turister, en ambassad har ett helt annat uppdrag.
Sedan förstår jag inte det här med försäkringen. Hon var försäkrad (reseförsäkring) fram till den planerade hemresan men blev sjuk dessförinnan? I så fall är det bara att kontakta försäkringsbolaget så tar de hand om det, både sjukhusräkning + hemtransport. Varför har din mamma eller du inte kontaktat försäkringsbolaget eller SOS alarm? Jag är ledsen, men det är något i den här historian som inte stämmer.