Bumpar tråden då jag glömde att lägga till mina reseberättelser. Här kommer en:
Hallojs!
Är nu i Jodhpur men måste bara skriva en rad om hur det var i Uidapur.
När jag tog taxin från Uidapurs flygplats så hade jag bestämt mig för att jag skulle ta in på Hotel Baba palace. Taxichauffören började köra, efter ett tag frågade han om jag hade bokat rum på Hotel Baba Palace. Det hade jag, ljög jag, annars hade han börjat tramsa. Han frågade om vi firar Diwali i Sverige. Jag svarade att det gör vi inte och de flesta i Sverige vet inte vad det är. Detta gjorde att han fick en mycket bekymmersamt och fundersamt uttryck i ansiktet.
Huvudgatan var avstängd pga av festligheter så jag skulle få gå sista biten. Det var bara 200 meter sa han.
Jag letade efter hotellet i en timmes tid, fick motsägelsfulla anvisningar och förslag på hotell som de var villiga att ta mig till. Till slut så ledsnade jag och tog in på första bästa hotell. Hotellet hette Hotel Luxury palace. Vilken misnomer! Nåväl, rummet var billigt och jag hade TV och egen myrkoloni i badrummet. Fick duscha kallt.
Uidapur är en trevlig och mycket vacker stad. Sägs var Indiens mest romantiska stad. Det passade mig perfekt eftersom jag var där med den person jag älskar mest, nämligen mig själv!
Jag står framför spegeln och säger: "Ursäkta mig herr Supersmurf, skulle du vara intresserad av en middag på tu man hand?"
"Åh, det skulle jag vara! Vilken tid?" Fnittrar jag blygt tillbaka.
"Ptja, ska vi säga åtta?" säger jag självsäkert och ger mig själv skälmska blickar.
Drar till Maxim cafe som är en vegetarisk restaurang som räknas till dem bästa. Träffar några unga finska havrekoftor som ser helt slut ut. De har åkt buss i elva timmar från Mumbai. Jag sa till dem att det är bekvämare att flyga. Finnar är hårda, det är bara tänka på hur dem stod upp mot ryssen under andra världskriget. Vilken helvetesresa dessa unga finnar måste ha varit med om, så knäckta som det var. Maten var underbar, åt min favoriträtt palak paneer. Sällskapet var inte särskilt sällskapligt, de halvsov mellan tuggorna, var tystlåtna och ville nog bara gå och lägga sig.
Dagen efter så knatar jag på marknaden, tar en båttur och allmänt slappar. På kvällen gick jag till Hotel Baba Palace för att kolla in det. Jag märkte direkt att det här var hotellet för mig, trist att jag redan hade bokat fyra nätter på myrkoloni-hotellet. Då slog tanken mig: Varför inte stanna kvar? Varför måste man hasta iväg? Är det inte lite coolt att vara en lazy traveller? Jag bestämmer mig för att det är det. Jag är en lazy traveller! Hur kan jag vara något annat, jag är ju en lazy man?
Glad ihågen så åker jag upp till Hotel Baba palace rooftop-restaurang och beställer en palak paneer. Träffar ett par från USA, grabben kommer från New York. Jag frågar honom om han har varit på Peter Luger. Det har han. Upprepade gånger! Vi skojar om att det ska vara så förbenat svårt att få en ordentlig köttbit i detta land, kossorna finns ju redo för slakt utanför dörren, även om du bor mitt i stan. Jag berättar för jänkarna att jag hade minsann varit på Mcdonalds i New Dehli. Det imponerade stort på dem men de blev lite besvikna när det hörde att det bara fanns kycklingburgare där.
När jag hade ätit färdigt så frågade hovmästaren om vad min snusdosa var för något. Jag förklarar för honom och då lyser hann upp och frågar om han kan få en snus. Jag bjöd honom givetvis på en snus (första är alltid gratis!) och han bjöd mig på indiskt snus. Det var starkt och hade en annorlunda smak, tar nog ett tag att vänja sig vid.
En kväll går jag in på Lotus Cafe. Det är ett litet ställe där många backpackers hänger. Atmosfären är intim och trankil. Jag beställer palak paneer och två unga tyskar undrar om de får sätta sig vid mitt bord. "Sure" säger jag medans jag slafsar med min palak paneer. Vi börjar språkas vid och har trevligt under hela kvällen. De är vegeterianer och lite havrekoftiga av sig. Grabben frågar mig: "Have you ever stroke a cow on the street?" "It is so relaxing, you will experience such a nice connection with the cow!"
Wow, tänker jag, de är ju riktiga hippes men väldigt trevliga sådana. Jag berättar att jag inte har planerat särskilt mycket inför min resa. Grabben säger att de har planerat och gjort upp listor i ett halvår minst. Det är viktigt att vara systematisk och planera säger han. Tjejen nickar instämmande. Jag ler inombords, det spelar ingen roll hur mycket vegeterian, hippie, flower-power, havrekoftig man är; det går aldrig att utplåna den tyska ordningssamma mentaliteten. Ordnung muss sein!
Dan efter tar jag en sitarlektion hos en sitarmästares lilla hål-i-väggen butik. Han sätter på ett tumplektrum, vilket känns lite ovant. Han lär mig skalan som jag får spela up-stroke, down-stroke. När han är nöjd så berömmer han mig och vi går vidare till nästa moment, spel dir, vilket betyder dubbelslag. Dir ska spelas up-stroke, down-stroke, detta har jag mycket svårt för eftersom på gitarr så gör man oftast tvärtom. Efter ett tag får jag till det och upprepar skalan oavbrutet. Mästaren sjunger med: da-ra-dirra-da-ra-dirra osv. Han har en Indisk sångröst. Vi fortsätter med samma skala men komplicerar plektrumföringen. När jag fått till den mer komplicerade mönstret så tar han fram sin sitar och improviserar över mitt spel och det låter skithäftigt. Efter ett tag behöver jag vila, jag har ont i mitt pekfinger, sitarsträngar är inte lika snälla som gitarrsträngar. Mästaren berömmer mig och smörjer in mitt pekfinger med olja. Han ber mig fortsätta spela. En australiensisk havrekofta med tveksam hygien kommer in i butiken. Hon vill köpa nåt litet instrument till sin bror. Mästaren säger åt mig att fortsätta öva. Mästaren visar runt henne i butiken, han hör när jag spelar fel, utbrister då: "Smurfen it is da-ra-dirra-da-ra. Take it from the top" Mästaren frågar om tjejen kommer från Kina. Hon berättar att hon kommer från Australien. "men du ser ju ut som att du kommer från Kina" envisas mästaren. Tjejen säger att hennes farföräldrar invandrade från Kina till Australien. Mästaren nickar förnöjt. Hon går utan att köpa något. Mästaren säger glatt att han förstod att hon var kines, de handlar aldrig något. Kineser är snåla jävlar säger han med avsmak. Som avslutning får jag lära mig ett sjukt svårt mönster men jag får inte riktigt till det, är för trött. Jag köper en signerad skiva av honom och tar farväl. Mitt pekfinger har fortfarande känselbortfall.
Lämnar in mina kläder för tvätt. Gubben är döv så vi talar ett improviserat teckenspråk med varandra, funkar skitbra. " aha, kan jag hämta dem kl fem säger du?", " nej du behöver inte stryka dem" (tänker efter om han ska stryka min tur-kalsonger med Homer Simpsonmönster med jag struntade i det), "Aha 120 rupier, det låter fint det!".
Jag byter hotell, tyvärr är Hotel Baba palace fullbokat men jag hittar ett perfekt hotell, Hotel La Ghat Palace. Jag bor i anslutning vid matsalen. Mitt rum är inte riktigt färdigt så jag sitter och väntar, bredvid mig sitter en kvinna i 60-års ålder som ser ut att haft kul på 70-talet. Hon röker och dricker chai. När hon förstår att vi kommer bli grannar så blir hon glad. Hon beställer in en till chai och börja prata med mig. Hon frågar var jag kommer ifrån. Hon frågar om jag kan franska. När jag säger att jag inte kan franska så verkar hon besviken och förvånad. Hon berättar om sin Indienresor, hon har åkt till Indien i tio år. När hon nästan har rökt upp ciggen frågar hon om det är okej om hon röker, tänder genast en ny. Hon vecklar ut en karta, när hon inte hittar orden på engelska så fyller ut med franska ord eller hela meningar. Hennes mobil ringer och hon säger nåt surt på franska. Berättar att det är hennes " Male friend" som hon bor med som vill att hon ska komma in med chai till honom. Hon fortsätter att peka på kartan, lutar sig framåt, lägger en stödjande hand på mitt knä, fortsätter att ge osammanhängande reseberättelser. Hennes mobil ringer. Saved by the bell, tänker jag. Hon beställer två chai och ursäktar sig men säger att vi måste bara träffas igen.
Rummet är perfekt. Tyvärr är det lyhört då det en stort hål högst uppe i badrumsväggen. Så jag hör när de pratar med varann, jag hör när fransyskans "Male friend" defekerar (han har jämn och fast avföring tänker jag avundssjukt) och jag hör att fransyskans "Male friend" är en friend with benefits.
Träffar tyskarna på Lotus Cafe. Diskuterar trafiken. Den är vansinnig säger dem, ingen ordning alls! Deras teutoniska drag lyser återigen igenom. De ska åka till Bundi så vi bestämmer att ses dan efter på en cool restaurang. Jag erbjuder dem mina Y3-tvättpåsar, eftersom jag inte behöver dem längre, jag lämnar ju in min tvätt numera. Det blir glada. Tyskarna berättar om hemsk sak det varit med om under dagen. En kille hade kommit fram till dem och sagt att han var konststuderande och undrat om de kunde ge lite omdömen angående hans konst, han skulle inte sälja något. Det går in i ett hål-i-väggen kyffe. Indiern stänger dörren, visar konsten, börja tjata om att de skulle köpa något. När de inte ville det så tog han fram tyger och skit som han nästan tvingade på dem. De köpte ingenting men de tyckte att situation var så obehaglig så de letade genast upp en ko som dem kunde klappa.
Dan efter träffar jag en svenska på ett internetcafe, hon ska också till Bundi. Jag föreslår att hon hakar på till stället så kan hon få resesällskap. Hinner inte prata med henne men hon säger att hon kommer förbi.
Kvällen blev misslyckad. Svenskan är duktig på att prata men sämre på att lyssna. Tyskarna blir skrämda. Turligt nog så skulle det inte åka tilsammans och svenskan skulle vidare direkt hon hade kommit till Bundi.
Dan efter åkte jag de 25 milen till Jodhpur med privatchaufför. Aircondition givetvis. Det är så jag backpackar.
Nåväl, det var allt för nu. Frys inte ihjäl er däruppe!