Kan SJ dela ut böter för användning av buggade biljetter?

#1 2010-06-20, 23:02
KrampBobTrekant
Godkväll Flashback!

Om vi nu leker lite med tanken och säger att det finns en bugg i SJ's bokningssystem som gör att man kan få väldigt billiga biljetter till ett färdmål.

Kan SJ då dela ut böter till dej som konsument om du använder dig av en sådan lite väl billig biljett?

Tack på förhand!
/KrampBobTrekant
#2 2010-06-20, 23:44
pepplan
Låter rimligt
#3 2010-06-21, 00:16
99stoffe99
Det låter väl inte så troligt att dom kan ge böter det har jag svårt att tro om felet ligger på deras sida... Berätta buggen för mig så är jag villig att testa och återkomma med resultat!
#4 2010-06-21, 00:23
KrampBobTrekant
Det känns ju faktiskt inte som att dem kan bötfälla en resenär för ett fel på deras sida. Dock så medför denna buggen att man måste trixa lite med "via destination" osv, vilket kan göra att det ser lite misstänksamt ut.

Tänker tyvär inte avslöja buggen då den antagligen kommer återgärdas om den sprids på nätet.

Hur som helst. Kommer ta risken och testa med några polare imorgon. Kan säga att vi får en resa som skulle kostat 300+ för 25 kr
#5 2010-06-21, 00:41
Arne.Anka
Sj har inte befogenheter att skriva ut böter oavsett orsak.
#6 2010-06-21, 00:45
KrampBobTrekant
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sj har inte befogenheter att skriva ut böter oavsett orsak.

Men dem kan ge någon typ av avgift som i princip fungerar som en böter, eller hur?
#7 2010-06-21, 07:13
Resor Allmänt -> Juridik

/mod
#8 2010-06-21, 21:53
MinnieMouse
SJ kan inte ge dig böter då böter är en straffpåföljd som döms ut i domstol. SJ bör heller inte kunna påföra dig en avgift hux flux (beror på vad som står på biljetterna och i deras allmänna villkor), men däremot kan de naturligtvis stämma dig i domstol exempelvis för bedrägeri - och du kan (och kommer troligen, om de kan bevisa det) bli dömd och ålagd skadestånd etc.

Med tanke på vad det kan kosta dig i domstol, och hur stort det kan bli skulle jag i så fall fundera på att godta en eventuell avgift om det går så att SJ skulle erbjuda en sådan "förlikning" istället för att stämma dig. Men det är ju bara min uppfattning..
#9 2010-06-21, 21:55
appe-
det här går väl under samma delar som när det står felaktiga priser på internet?

dvs, om konduktören ser att biljetten ser felaktig ut, kan väl giltigheten nekas - eller?
edit: kollade upp, reviderar. så var inte fallet.

jag tror knappast du kan få betala -mer- för det, så vida du inte i en domstol blir dömd för dataintrång, bedrägeri eller något annat roligt.
#10 2010-06-21, 23:40
Svårt att se, om det är uppenbart felaktigt antar jag att bedrägligt beteende kan komma på tal?
#11 2010-06-21, 23:41
StarOnEarth
Klart de kan, om buggen är så pass stor att det är uppenbart att prissättningen är felaktig så kan det visst vara så.
#12 2010-06-22, 00:28
KrampBobTrekant
Okey, idag har jag testat...och det fungerande strålande

Göteborg-Köpenhamn, tur och retur, 50kr